سفارش تبلیغ

پایه عکاسی مونوپاد
تبلیغ تی وی
نرم افزار مدیریت اطلاعات شهدا -ایثار
منوی اصلی
 » صفحه نخست
 » پروفایل مدیر وبلاگ
 » پست الکترونیک
 » آرشیو وبلاگ
 » عناوین مطالب وبلاگ

موضوعات وبلاگ
 » مقالات سیاسی
 » مقالات دینی و مذهبی
 » مقالات اجتماعی
 » مقالات علمی و آموزشی
 » مقالات تاریخ
 » پاسخ به شبهات
 » فراماسونری و شیطان پرستی
 » حجاب
 » اخبار
 » اخبار و مطالب تصویری
 » حضرت فاطمه ی زهرا(س)
 » امام حسین(ع)
 » امام سجاد(ع)
 » امام محمّد باقر(ع)
 » امام موسی کاظم(ع)
 » امام رضا(ع)
 » امام جواد(ع)
 » امام هادی(ع)
 » حضرت مهدی(عج)
 » بابیت و بهاییت
 » شهدا
 » سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)
 » 13 ابان
 » عرفه،روز نیایش
 » حضرت زینب کبری(س)
 » حضرت مسلم بن عقیل(ع)
 » حضرت رقیه(س)
 » عید سعید قربان
 » طنز
 » انحرافات جنسی
 » حوادث
 » نقد و تحلیل
 » عید سعید غدیر خم
 » داستان
 » ولایت فقیه
 » علما و مراجع
 » شعر
 » آخر الزمان

همسنگران
 » دوربین مدار بسته
 » نظرعشق
 » لحظه های آبی
 » بادصبا
 » بی سر و سامان
 » فرزانگان امیدوار
 » دارالرضوان
 » نسیم یاران
 » چلچراغ شهادت
 » دست خط ...
 » علمدارمظلوم
 » خون شهدا
 » جزیره علم
 » ماه و مهر
 » حسن آباد جرقویه علیا
 » عشق الهی
 » پنجره چهارمی ها
 » اواز قطره
 » سکوت خیس
 » زندگی
 » عاشقانه می گویم
 » حرم الشهدا
 » جبهه فرهنگی امام روح الله مازندران محمودآباد
 » پرورش دینی
 » عاشق آسمونی
 » هــم انــدیشـی دینــی
 » سیب خیال
 » خاطرات دکتر بالتازار
 » موعود هادی
 » فقط عشقو لانه ها وارید شوند
 » جاده های مه آلود
 » ازدواج آگاهانه، همین و بس
 » *** انـتـظـار ***
 » سکوت ابدی
 » جزین
 » سایت مهندسین پلیمر
Polymer Engineers of Darab University

 » گدایی در جانان به سلطنت مفروش
 » تمهیدات
 » گل و منظره
 » پروانه های بی پروا
 » لنگه کفش
 » یا علی مدد
 » آخرالزمان و منتظران ظهور
 » پرپر
 » سرزمین مِه وخورشید (خورشید گام سبز)
 » FANTOM
 » انسان جاری
 » وبلاگ اندیشه های مطهر -بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی مالک اشتر
 » حرف های من...
 » دل نوشته های یک دختر شهید

جنبش سایبری: بصیرت علوی لبیک یا خامنه ای
طراح قالب


سایر امکانات
 RSS 
POWERED BY
BLOGFA.COM

 

  السلام علیک یا علی بن موسی الرضا

 

 

باسلام

لبّیک اللهم لبّیک

ویژه نامه عید بندگی، عید سعید قربان



نوشته شده در  یکشنبه 90/8/15ساعت  10:8 عصر  توسط محمدرضا صرافی 
| نظر | لینک ثابت

مختصری از زندگانی حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام

حضرت ابراهیم

ا   دوار نبوت:دوره ی سوم نبوت

لقب:خلیل ا...

معنای اسم:ابراهیم یا ابرام بزبان عبری به معنی پدر عالی است.

پدر:تارخ

مادر:ورقه

تاریخ ولادت:3323 سال بعد از هبوت آدم.

 مدت عمر:175 سال

 بعثت:آن حضرت دربابل مبعوث شد.

محل دفن:در شهر خلیل الرحمان واقع در کشور فلسطین.

نسب:ابراهیم بن تارخ بن ناحور بن سروج بن رعوبن فالج بن عابربن شالخ بن ارفخشد بن سام بن نوح(ع).

تعداد فرزندان:بروایتی آن حضرت 13 فرزند داشت.

مختصری از زندگینامه:

حضرت ابراهیم(ع)ازپیامبران اولواالعزم است. محل تولدش شهر(اور)در نزدیکی رودخانه ی فرات میباشد.آنحضرت در زمان سلطنت نی نیاس(نمرود ثانی) پسر سمیرا میس ملکه ی افسانه ای متولد شد ودر همانجا رشد نمود.چون آن حضرت بت ها را نکوهش می کردوآنها را در هم می شکست،در طول تاریخ به ابراهیم بت شکن مشهور شده است.حضرت ابراهیم نیز مانند دیگر پیامبران مردم را از بت پرستی منع وبه پرستش خدای یگانه دعوت می نمود،به همین جهت نمرود فرمان داد،او را به آتش اندازند،ولی آتش بر وی سرد شد وآنحضرت سالم ماند.تجدید بنای خانه کعبه بدست آنحضرت وفرزندش،اسماعیل که به ذبیح ا... معروف میباشد،صورت گرفته است.

فهرصت سوره هایی که نام ابراهیم در آن ذکر شده:بقره،آل عمران،نساء،انعام،توبه، هود، یوسف، ابراهیم، حجر، نحل، مریم ،انبیاء، حج ،شعراء، عنکبوت ،احزاب، صافات، ص، شوری، زخرف، ذارایات، نجم، حدید، ممتحنه، اعلی

حضرت اسماعیل(ع)

لقب:ذبیح ا...

معنای اسم:اسماعیل=بنده وشنونده خدا

پدر:ابراهیم

مادر:هاجر

تاریخ ولادت:3418 سال بعد از هبوت آدم.

 مدت عمر:134 سال

 بعثت:در شبه جزیره عربستان به پیامبری برگزیده شد.

محل دفن:مدفن آن حضرت در حجر اسماعیل کنار قبر مادرش هاجر می باشد.

نسب:اسماعیل بن ابراهیم خلیل ا...

تعداد فرزندان:آن حضرت 12پسر داشت .

 مختصری از زندگینامه:

حضرت اسماعیل بسیار مورد علا قه پدرش ابراهبم بود.حضرت ابراهبم در خواب دید،که خداوند فرمان می دهد،تا اسماعیل را قربانی کند.لذا به فرزندش گفت:بگو نظر تو در این باره چیست؟

اسماعیل گفت، پدر جان!آنچه را که بدان ماموری عمل کن انشاءا... مرا از صابران خواهی یافت.هنگامی که حضرت ابراهیم خواست اسماعیل را قربانی کند،لبه کارد به پشت پر گردانیده می شد و نمیبرید،درآن هنگام ندایی شنیده شد که می گفت:ای ابرا هیم به تحقیق ماموریت خود را بخوبی انجام دادی.بدنبال آن جبرءیل به عنوان فدایی اسماعیل آورد وحضرت ابراهیم آن راقربانی کرد.این سنت برای حاجیان به یادگار ماند،که هر ساله در منی قربانی انجام دهند.

فهرصت سوره هایی که نام اسماعیل در آن ذکر شده:بقره،آل عمران،نساء،انعام، ابراهیم،مریم ،انبیاء،ص



نوشته شده در  یکشنبه 90/8/15ساعت  10:3 عصر  توسط محمدرضا صرافی 
| نظر | لینک ثابت

تصاویر طنز عید قربان

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب...


نوشته شده در  یکشنبه 90/8/15ساعت  9:55 عصر  توسط محمدرضا صرافی 
| نظر | لینک ثابت

پیامک طنز عید قربان

همزمان با عید قربان دلت را قربانی محبت ،عشق ،صمیمیت و مهربانی من کن .

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
  عید سعید قربان لغو شد !

( ستاد روحیه دهی به گوسفندان )

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

بهت تبریک میگم ، کاری که تو کردی واقعا شاهکار بود .خیلی حرفه ای هستی، هیچکی فکرشو نمیکرد بتونی دیروز از زیر تیغ فرار کنی تو باعث افتخار بقیه گوسفندایی!

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

عید قربان ، پر شکوهترین ایثار و زیباترین جلوه ی تعبد در برابر خالق یکتا بر شما مبارک

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

همیشه آرزو داشتم جگرتو بخورم و الان خیلی خوشحالم. چون فردا دیگه به آرزوم میرسم.

این دو سه روز رو رژیم بگیر تا لاغر شی که انتخابت نکنن! اینو به بقیه گله هم بگو.
عید قربان پیشاپیش مبارک
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

عید قربان نزدیکه، این جماعت براشون گاو و گوسفند فرقی نمی کنه… نگرانتم!

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

از امروز 3 روز بیشتر زنده نیستی… از فرصتی که داری لذت ببر گوسفند عزیز!
پیشاپیش فرا رسیدن عید قربان رو بهت تسلیت می گم!

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

این روزا خیلی مواظب خودت باش… جونت در خطره… ممکنه سرتو ببرن…
این اس ام اس رو برای گوسفند های دیگه هم بفرست.
پیشاپیش عید قربان مبارک

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

عید قربان نزدیک است تا می تونی علف بخور قیمتت بره بالا

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

عید قربون پارسال که در رفتی امسال چیکار می خوای بکنی؟

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

تا حالا فکرکردی اگرخدابه حضرت ابراهیم امرمی کرد به جای پسرش زنشو قربانی کنه این مراسم هرسال باچه شکوهی تکرار می شد؟

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

از امروز ، 2 روز دیگه بیشتر زنده نیستی ، از فرصتی که داری لذت ببر گوسفند جون ، پیشاپیش فرا رسیدن عید قربان رو بهت تسلیت می گم .

عید اضحی رسم و آئین خلیل آزرست

بعد آن ،عید غدیر، روز ولای حیدر است

عید قربان و پیشاپیش عید سعید غدیر مبارک . . .

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

تو را اینجاست اسماعیل در جان

که خواهد کردش ابراهیم قربان . . .

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

همچو ابراهیم دیدم شکل قربانی به خواب شکر الله بی عوض مقبول شد قربان من

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

و آنگاه که ابراهیم با غالب آمدن بر وسوسه های شیطانی، کارد را بر گلوی اسماعیل نهاد تا او را قربانی کند…

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

عید قربان گشته با یلدای طولانی به یک شب

این عید مبارک بُد و آن شب به سلامت

************************

نام نویسی جهت اعزام فوری به حج تمتع امسال شروع شده است ….. جهت اقدام به دفتر تهیه و ارسال چارپایان جهت ذبح در عید قربان مراجعه فرمایید .

************************

دوست داشتم جیگرتو بخورم اما حیف باید تا عید قربان صبر کنم

************************

سلام خوبی؟
الان کجایی؟
راستی بهت تبریک می گم
واقعا باید خوشحال باشی نه؟
کاری که تو کردی واقعا شاهکار بود خیلی خیلی حرفه ای هستی
هیچکی فکرشم نمی کرد بتونی دیروز از زیر تیغ فرار کنی
تو باعث افتخار بقیه گوسفندایی

************************

این دو سه روز رو رژیم بگیر تا لاغر شی که انتخابت نکنن! اینو به بقیه گله هم بگو.
عید قربان
پیشاپیش مبارک

  ************************
عید قربان
نزدیکه، این جماعت براشون گاو و گوسفند فرقی نمی کنه… نگرانتم !

************************

نگاه من به روز سالگرد ازدواج مان همانند نگاه یک گوسفند است به روز عید قربان

************************

این روزا خیلی مواظب خودت باش… جونت در خطره… ممکنه سرتو ببرن…

این اس ام اس رو برای گوسفند های دیگه هم بفرست.

************************

تا حالا فکرکردی اگرخدابه حضرت ابراهیم امرمی کرد به جای پسرش زنشو قربانی کنه این مراسم هرسال باچه شکوهی تکرار می شد؟

************************

و آنگاه که ابراهیم با غالب آمدن بر وسوسه های شیطانی، کارد را بر گلوی اسماعیل نهاد تا او را قربانی کند…

ندا آمد: ابراهیم! جوگیر نشو! تو در مقابل دوربین مخفی قرار گرفتی!

************************

از امروز 2 روز بیشتر زنده نیستی… از فرصتی که داری لذت ببر گوسفند عزیز!
پیشاپیش فرا رسیدن عید قربان رو بهت تسلیت می گم!



نوشته شده در  یکشنبه 90/8/15ساعت  9:50 عصر  توسط محمدرضا صرافی 
| نظر | لینک ثابت

عید قربان در سوریه ، چین و افغانستان

روز دهم ماه قمری ذی حجه، مصادف با عید قربان از گرامیترین اعیاد مسلمانان است که به یاد حضرت ابراهیم (ع) و فرزندش حضرت اسماعیل (ع)، توسط مسلمانان سراسر جهان جشن گرفته میشود.
عید قربان که از جمله تعطیلات رسمی مسلمانان است، از یک تا چهار روز جشن گرفته میشود و در طی آن مردم با پوشیدن بهترین پوشاک خود، پس از انجام عبادات، به دید و بازدید و جشن و سرور میپردازند.
البته برگذار کردن مراسم قربانی در این عید بر همه واجب نیست و تنها بر زائران خانه خدا در مراسم حج واجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم میکنند.
حجاج در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح مى‏کنند و پس از قربانى آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده‏ بود - مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو - ، حلال مى‏گردد و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی آور است، در نتیجه، روزی که پس از انجام وظایف‏ سنگین حج، به عنوان جایزه الهى و اتمام احرام پیش مى‏آید را عید میدانند.
همچنین در روایت‏هاى مکررى نقل شده که در روز عید اضحى، قربانى کنید تا گرسنگان و بیچارگان اطعام گردند.

ریشه عید قربان
در روایات مختلف دینی آمده است که ابراهیم (ع) در سن بالا دارای فرزندی شد که او را اسماعیل نام نهاد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود. اما مدتها بعد، هنگامی که اسماعیل به سنین نوجوانی رسیده بود، فرمان الهی چندین بار در خواب به حضرت ابراهیم نازل شد و بدون ذکر هیچ دلیلی به او دستور داده شد تا اسماعیل را قربانی کند.
او پس از کشمکشهای فراوان درونی، در نهایت با موافقت خالصانه فرزندش، به محل مورد نظر میروند و ابراهیم (ع) آماده سر بریدن فرزند محبوب خود میشود. اما به هنگام انجام قربانی اسماعیل خداوند که او را سربلند در امتحان می یابد، گوسفندی را برای انجام ذبح به نزد ابراهیم (ع) می فرستد.
این ایثار و عشق پیامبر به انجام فرمان الهی، فریضه ای برای حجاج می گردد تا در این روز قربانی کنند و از این طریق ایتام و فقرا را اطعام نمایند. دراین روز همچنین مستحب است که نماز عید قربان اقامه گردد. نماز عید قربان باید در فاصله زمانی طلوع آفتاب روز عید تا ظهر خوانده شود و شامل دو رکعت است.

دو کشور با مراسم جالب عید قربان
سوریه
در سوریه، مسلمانان و مسیحیان از رابطه بسیار خوبی برخوردارند و حتا مهمترین اعیاد مذهبی خود را با همدیگر جشن میگیرند. آنها در یک اقدام دو عید قربان و کریسمس را با هم و همپای هم جشن می گیرند و به شادی می پردازند، اگرچه عید قربان با تأخیر پس از کریسمس می آید، اما آنها این اعیاد را فرصتی مناسب برای ایجاد همبستگی و مستحکم شدن هرچه بیشتر روابط و از سوی دیگر تحکیم وحدت ملی می دانند و هر دو گروه از وجود اعیادی که دارند ابراز شادی و خوشحالی می کنند.
در این ایام رادیو و تلویزیون در طول روز به پخش موسیقی می پردازد و با رعایت همین سیاست، هم موسیقی غربی و موسیقی عربی و هم شعارهای دینی پخش می کنند. اهالی شهر خانه ها را تزیین می کنند، چراغها را روشن نگاه می دارند و لامپهایی در خانه یا بر سر در خانه می آویزند که بر روی آنها نوشته است: "هر روزتان بخیر".
آنها در این موسم درخت کریسمس وهدایای رنگی می خرند و شمعهای بسیاری را که سرچشمه گرما و نور است با شروع سال نوی میلادی روشن می کنند و خیابانهای دمشق را با انواع وسایل زینتی سرخ که رنگ پرچم سوریه است، می آرایند و در روی دیوارها و تابلوهای اعلان می نویسند: "سوریه خدا از تو حمایت می کند".
بزرگترین درخت کریسمس در کشورهای عربی، با ارتفاع 27 متر در دمشق برپا میشود و در شب عید، مردم به دور آن حلقه می زنند و هزاران سوری بدون تعصب دینی در این کشور جشن می گیرند؛ یک نفر لباس بابا نوئل را می پوشد و هدایا را میان کودکان توزیع و تقسیم می کند و در این میان صدای زنگ کلیسا نواخته می شود و از سوی دیگر مؤذن اذان می خواند.

چین
تقریبا هر فرقه در چین عید مهم و بزرگ خاصی دارد و آداب و رسوم عید اقلیتهای ملی متنوع است . برای نمونه ؛ سال نو به تقویم تبتی ؛ عید آب پاشی فرقه "دای" عید مشعل فرقه " یی" ، "سن یو جیه " (یعنی خیابان در ماه مارس) ملیت "بای" ؛ اجتماع آوازخوانی ملیت "جوانگ " و گردهمائی "نادامو" مغول از آن جمله اند. حکومتهای محلی برخی اعیاد مانند سال نو تبت و عید قربان را به عنوان تعطیلات قانونی اعلام کرده اند.
عید قربان عید سنتی مسلمانان و عید مشترک 10 ملیت هوی، ایغور، قزاق، ازبک، تاجیک، تاتار، قرقیز، سالار، دون سیان و بائو آن است که معتقد به دین اسلام هستند. قبل از فرا رسیدن این عید، هر خانواده به نظافت و تهیه شیرینی های عید می پردازد.
صبح روز عید، مسلمانان به مسجد میروند و نماز میخوانند . هر خانواده دامهائی مانند گوسفند، شتر یا گاو ذبح کرده و گوشت قربانی را بین دوستان و خویشاندان تقسیم کرده و از مهمانان پذیرائی میکند. ایغورهای سین جیانگ برای عید قربان اجتماع پرشکوه رقص و آواز برگزار میکنند. ملیتهای قزاق، قرقیز ، تاجیک و ازبک در ایام عید برنامه ورزشی بزکشی و مسابقات اسب سواری برگذار میکنند.

افغانستان
عید قربان پس از عید فطر مهم‌ترین آیین ویژه مردم مسلمان افغانستان است و افغان‌ها آن را چنان گرامی می‌دارند که ایرانیان ، نوروز را ارج می‌نهند. اغلب شهروندان تلاش دارند تا برای روز عید قربان لباس نو تهیه و گوسفند قربانی کنند که این رسوم در سراسر افغانستان تقریبا یکسان است.
 آنان در روز قربان بهترین و زیباترین لباس‌ها را بر تن کرده، منازل خود را تزیین و بهترین شیرینی و میوه فصل را تهیه و در انتظار مهمان هستند.
در این کشور ? 24?میلیون نفری مرسوم است پس از نماز عید قربان کودکان و افراد کوچک خانواده به دیدار بزرگان و یا کسانی که قبل از عید عزیزان خود را از دست داده‌اند، بروند. بزرگ خانواده در این روز به تمامی کودکان عیدی می‌دهد و جوانانی که قبل از عید ازدواج کرده‌اند، برای همسر خود لباس و یا هدیه مناسب تهیه و در صورت توانمندی در منزل همسرش گوسفند قربانی می‌کنند. عید قربان در سراسر افغانستان از اهمیت خاصی برخوردار است و دولت برای بزرگداشت این روز ، همزمان با روز عرفه چهار روز را تعطیل عمومی‌اعلام و طی این مدت تمام اداره‌های دولتی تعطیل است.
 در روز عید قربان در مناطق شهری و روستایی افغانستان گذشته از دید و بازدیدهای معمول انواع بازی محلی مانند بزکشی، توپ بازی ، باد بادک بازی و غیره معمول می‌باشد.
"انیسه سادات" خبرنگار درباره عید قربان گفت: برای زنان افغان در قدم اول مهم است که خانه مرتب و تمیز باشد و بتوانند مرد خانه را قانع‌کنند تا لوازم موردنیاز روز عید قربان را به دلخواه زنان تهیه کنند. وی تهیه میوه، خشکبارو شیرینی را از دیگر خواسته‌های زنان در این روز فرخنده ذکر کرد. وی یادآور شد:در اعیاد فطر و قربان زنان افغان دوستان و آشنایان را ملاقات و شادی‌ها و احساسات خودرا با هم قسمت می‌کنند.
"محمد وفا" دانش‌آموز هم درباره عید قربان گفت : عید قربان گذشته از اینکه یک عبادت و رازونیازی به درگاه خداوند می‌باشد، شادی‌آور نیز است. وی افزود: دوران کودکی را در مهاجرت و آوارگی گذراندم، اکنون در کشورم و در کنار خانواده و دوستانم زندگی می‌کنم و عید قربان را گرامی می‌دارم که این خود شادی بزرگی برای من می‌باشد. این دانش‌آموز افغان اظهار داشت: گرچه افغانستان با مشکلات زیادی روبه رو است ، اما جای خوشحالی است که در روزهای عید به دیدار دوستان و آشنایان خود می‌روم و این برایم بسیار خوشایند است. افغانستان پس از سه دهه جنگ داخلی با امید بیشتر به زندگی و آینده بهتر عید قربان را گرامی می‌دارند و در انتظار آینده بهتری هستند.



نوشته شده در  یکشنبه 90/8/15ساعت  9:40 عصر  توسط محمدرضا صرافی 
| نظر | لینک ثابت

مراسم عید قربان ترکمن ها

ترکمن ها مراسم « کر» و «قوقن »را همچون ماه مبارک رمضان د رماه مبارک ذی حجه نیز برگزار می کنند؛ بدی ترتیب که در روز 8 ذی حجه مراسم «کر» و در روز نهم ذی حجه مراسم «قوقن» انجام می شود.بعد، در شب عید قربان ، حمام مخصوص می گیرند که به « قربان شورا» معرف است . آن گاه در روز دهم ذی حجه و قبل از طلوع آفتاب به عید گاه می روند و پس از شنیدن خطبه های عید، نماز مربوط به آن را در دو رکعت برگزار می کنند . ترکمن ها پس از بازگشت از عید گاه مراسم قربانی کردن را به جای می آورند که معمولا یک گوسفند ، برای هر شخص متأهل است که توان قربانی کردن را دارد و گاهی به جای گوسفند ، به طور اشتراکی گاو یا شتر قربانی می کنند که در این صورت تعداد شرکا از 7 نفر نباید بیش تر باشد. این حرکت را- اوله چالماق ola-chalmaq – می گویند.در موقع ذبح حیوان ، چاله ای مدور حفر می کنند به طوری که مرکز چاله شبیه جزیره می شود آنگاه ، درون چاله ،نمک و زغال و گندم می ریزند . این مراسم ،دوران توتمی را تداعی می کند و نمادی از کشت و زرع و حرمت نمک است.



نوشته شده در  یکشنبه 90/8/15ساعت  9:37 عصر  توسط محمدرضا صرافی 
| نظر | لینک ثابت

آداب عید قربان

از انس رضی الله عنه روایت است که گفت: هنگامی که پیامبر صلی الله علیه وسلم به مدینه آمدند دو روز داشتند که به بازی و سرگرمی مشغول می‎شدند و جشن می‎گرفتند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: خداوند بجای آنها، دو روز بهتری برای شما قرار داده است. روز عید فطر و روز عید قربان ( حدیث صحیح/ سنن نسائی شماره1556)
اذکار و فضائل روز عرفه و ایام التشریق (11 و 12 و 13 ذی‎الحجه)
از عبدالله بن عمر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: هیچ روزی باشکوه‎تر و محبوبتر در انجام اعمال نیک نزد خداوند از 10 روز اول ذی الحجه وجود ندارد پس در این روزها « لا اله إلا الله و الله أکبر و الحمد لله» را زیاد بگویید.
(حدیث صحیح/ مسند احمد شماره 6154)
رسول الله صلی الله علیه وسلم روز اول ذی‎الحجه را روزه می‎گرفتند. (حدیث صحیح/ سنن ابوداود شماره 2437)
پیامبر صلی الله علیه وسلم در مورد روزه‎ی روز عرفه فرمودند: گناهان سال گذشته و سال آینده را محو می‎کند. (صحیح مسلم شماره 1162)
رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: بهترین چیزی که پیامبران در روز عرفه گفته‎اند و من نیز آن را می‎گویم : « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیک لَهُ، لَهُ الْمُلْک وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى کلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ » می‎باشد. (حدیث حسن/ معجم الطبرانی شماره 3274 - سلسله صحیحه شماره 1503)
روایت است که عبدالله بن عباس رضی الله عنه و دیگر اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم تکبیر عید قربان را بعد از نماز صبح روز عرفه شروع می‎نمودند و بعد از نماز عصر آخرین روز از ایام تشریق به پایان می‎رسانیدند. ( حدیث صحیح/ سنن بیهقی شماره 6072)
ابوهریره، عمر, عبدالله بن مسعود و عبدالله بن عمر رضی الله عنهم در بازار، بعد از نمازها، وقت خواب، نشستن و پیاده رفتن خود را مشغول تکبیر گفتن ‎می‎نمودند. (صحیح بخاری/ شماره970 - 969)
عبدالله بن عمر رضی الله عنه می‎فرماید که رسول الله صلی الله علیه وسلم به همراه اصحاب در هر دو عید تکبیر گویان با صدای بلند به سوی نماز می‎رفتند. (حدیث صحیح/ سنن بیهقی شماره 5925)
الفاظ تکبیر
الله اکبر الله اکبر ، لا اله الا الله ، والله اکبر الله اکبر ، و لله الحمد. (حدیث صحیح/ سنن بیهقی شماره 5925)
الله اکبر الله اکبر الله اکبر لا اله الا الله والله اکبر الله اکبر و لله الحمد. ( امام مالک و امام شافعی این لفظ را نیز جائز می‎دانند )
آداب و سنتهای عید قربان
از ام سلمه رضی الله عنها روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: هرگاه هلال ماه ذی الحجه را مشاهده نمودید و قصد قربانی کردن را داشتید تا حیوان را قربانی نکرده‎اید چیزی از مو‍‍‍‍‍‍‍‏, ناخن و موهای زاید خود را کوتاه نکنید.(صحیح مسلم شماره 1977)
رعایت نظافت ، استعمال بوی خوش، مسواک زدن و غسل زدن چنانچه در روز جمعه تأکید شده است.
از عبدالله بن عباس رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم در یکی از جمعه‎ها فرمودند: خداوند این روز را برای شما مسلمانان «عید» قرار داده است پس کسی که به نماز جمعه آمد، غسل بزند، و اگر بوی خوش دارد استفاده کند و مسواک بزند. (حدیث صحیح/ سنن ابن ماجه شماره 1098)
بهترین لباس خود را بپوشد. ( صحیح بخاری شماره 948)
پیامبر صلی الله علیه وسلم در روز عید قربان قبل از نماز چیزی نمی‎خورد تا از نماز برمی‎گشت. (حدیث صحیح/ سنن ترمذی شماره 542)
نظر علما بر این است که بعد از نماز عید غذای خود را با گوشت قربانی‎اش شروع کند. (فتح البای شرح حدیث 955 صحیح بخاری)
اهمیت نماز عید و تأکید پیامبر به رفتن به نماز عید
از ام عطیه رضی الله عنها روایت است که گفت : رسول الله صلی الله علیه وسلم به ما فرمودند که دختران بکر ( ازدواج نکرده ) و زنان قاعده را به مصلی ببریم تا در کار نیک و دعای مسلمانان شریک باشند و زنان قاعده از مصلی کناره می‎گرفتند. (صحیح بخاری شماره 324 )
حال وقتی پیامبر صلی الله علیه وسلم به زنان چنین توصیه می‎کند مطمئناً این اهمیت و تأکید پیامبرصلی الله علیه وسلم شامل حال مردان بیشتر می‎شود.
پیامبر صلی الله علیه وسلم پیاده به مصلی می‎رفتند و بر می‎گشتند . (حدیث حسن/ سنن ابن ماجه شماره 1294 )
پیامبر صلی الله علیه وسلم در روز عید از راهی به مصلی می‎رفتند و از راه دیگر باز می‎گشتند . ( صحیح بخاری شماره 986 )
برای مأمومین مستحب است که برای نماز عید زود به مصلی بروند اما برای امام سنت است دیرتر به مصلی برود. ( بخاری شماره 956)
پیامبرصلی الله علیه وسلم قبل از نماز عید سنتی نمی‎خواند ولی وقتی به منزلشان برمی‎گشتند دو رکعت می‎خواندند.(حدیث حسن/ ابن ماجه شماره1293)
ولی طبق دستور پیامبر صلی الله علیه وسلم وقتی وارد مسجد شدیم می توانیم دو رکعت سنت تحیه مسجد بخوانیم. (صحیح مسلم شماره 714)
نماز عید دو رکعت است که بصورت زیر خوانده می‎شود
پس از تکبیرة الحرام دعای استفتاح ( وجهت ) را می‎خوانیم و سپس هفت تکبیر دیگر می‎گوییم، در رکعت دوم بعد از تکبیر انتقال ( بالا آمدن از سجود ) پنج تکبیر دیگر می‎گوییم در هر رکعت پس از تکبیرات دعای تعوذ ( اعوذ بالله … ) و سوره حمد می‎خوانیم - در بین تکبیرات حمد و ثنای خدا را گفته و او را مورد مجد و تعریف قرار می‎دهیم ( سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر ) و بر رسول الله صلی الله علیه وسلم صلوات می‎فرستیم. (حدیث صحیح/ معجم الکبیر الطبرانی شماره 9519 )
کسانی که به نماز عید همراه امام نرسند و همچنین زنانی که در خانه هستند می‎توانند نماز عید را بجا آورند.(صحیح بخاری شماره987)
در صورت نرسیدن به نماز جماعت ( نماز عید) تعداد رکعات نماز و چگونگی آن هیچ تغییری نمی‎کند آن طور که از انس رضی الله عنه روایت شده است. (حدیث حسن/ سنن بیهقی شماره 6031)
تبریک و تهنیت گفتن به یکدیگر
از جبیر بن نفیر رضی الله عنه روایت است که: اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم هنگامی که روز عید همدیگر را ملاقات می‎کردند به یکدیگر می‎گفتند: « تَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا وَ مِنْک » (خداوند از ما و شما قبول بگرداند) (حدیث حسن/ فتح الباری شرح حدیث 952 صحیح بخاری)
آداب اجتماعی روز عید
رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: همانا خداوند بلند مرتبه به من وحی نمودند که نسبت به یکدیگر فروتن و متواضع باشید تا یکی بر دیگری ظلم و تعدی ننموده و فخر و تکبر نورزد. (صحیح مسلم شماره2865)
رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: اگر سوزن آهنی در سر یکی از شما فرو برده شود برای او بهتر از این است که زن نامحرمی را لمس کند. (حدیث حسن/ معجم الکبیرطبرانی شماره 486)
رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: ذلت و حقارت بر کسی قرار داده شده است که با دستور من مخالفت کند و هرکس خود را به قوم و گروهی شبیه کند پس او از همان قوم محسوب می‎شود. (حدیث صحیح/ مسند احمد شماره 5115)
پیامبرصلی الله علیه وسلم مردانی که خود را شبیه زنان و زنانی که خود را شبیه مردان می‎سازند، لعنت نمودند و فرمودند: آنها را از خانه‎هایتان بیرون کنید. (صحیح بخاری شماره 5547)
پیامبرصلی الله علیه وسلم فرمودند: زنانی که لباسهای نازک می‎پوشند و نیمه برهنه به نظر می‎رسند و (موی) سرشان ماند کوهان شتر (برآمده) است خودشان منحرف هستند و دیگران را هم منحرف می‎سازند، دوزخیانی هستند که من آنها را ندیده‎ام، وارد بهشت نمی‎شوند و بوی بهشت به مشامشان نمی‎رسد.(صحیح مسلم شماره 2128)
پیامبرصلی الله علیه وسلم فرمودند: بخورید، بنوشید، بپوشید، و به یکدیگر صدقه دهید اما اسراف نکنید و تکبر نورزید.(حدیث حسن/ابن ماجه شماره 3605)
پیامبرصلی الله علیه وسلم فرمودند: کسی که می‎خواهد روزیش وسیع گردد و بقیه‎ی عمرش پر خیر و برکت باشد باید صله‎ی رحم را بجای آورد. و در روایتی قطع کننده‎ی (ترک کننده) صله‎ی رحم وارد بهشت نمی‎شود. (صحیح مسلم شماره 2557ـ2556)



نوشته شده در  یکشنبه 90/8/15ساعت  9:36 عصر  توسط محمدرضا صرافی 
| نظر | لینک ثابت

کیفیت برگزاری نماز عید قربان توسط امام رضا (ع)در زمان ولایت عهدی

حضرت رضا علیه السلام در مرو، و ولیعهد بودند، آن ولیعهدی اجباری که همه‏ می‏دانیم مأمون بالاجبار حضرت را وادار (به پذیرش آن) کرد و حضرت هم آخر با این شرط قبول کردند که عملا دست به هیچ کاری نزنند چون شرایط، آن طوری که حضرت‏ می‏خواستند عمل بکنند فراهم نبود، اگر هم می‏خواستند آن طوری که شرایط فراهم بود کار بکنند، جز اینکه جزء عمله واکله مأمون قرار بگیرند چیز دیگری نبود. این سیاست حضرت، مأمون را از نتیجه‏ای که می‏خواست بگیرد که از حیثیت حضرت رضا استفاده بکند، قهرا محروم کرد یعنی سیاست مأمون‏ با این کار خنثی می‏شد.
می‏دیدند علی بن موسی الرضا ( ع ) ولیعهد هست ولی‏ در هیچ کاری مداخله نمی‏کند. این خودش عملا اعتراض و صحه نگذاشتن روی‏ کارهای مأمون بود. روز عید اضحی ( عید قربان ) پیش آمد. مأمون فرستاد خدمت حضرت که خواهش می‏کنم نماز عید را شما بجای من بروید شرکت کنید. حضرت فرمود: من شرط کرده‏ام که در هیچ کاری مداخله نکنم و مداخله نمی‏کنم. گفت: نه، این نماز است و عبادت، و به علاوه این مداخله نکردن شما سر و صدای مردم را نسبت به من درآورده است. مردم می‏گویند چرا علی بن‏ موسی الرضا در هیچ کاری مداخله نمی‏کند؟! درست است که شما شرط کرده‏اید، ولی این یک نماز بیشتر نیست. همین قدر بروید که دیگر مردم خیلی به‏ ما حرف نزنند. فرمود: بسیار خوب، من می‏روم اما به آن سنتی رفتار می‏کنم که جدم رفتار می‏کرد، یعنی به سنت اسلامی که جدم عمل کرد عمل می‏کنم‏ نه به این سنتهایی که امروز رایج است. گفتند در این جهت مختارید. اعلام شد که نماز عید قربان را علی بن موسی الرضا ( ع ) می‏خواند.
حالا حدود صد و پنجاه سال بود - از زمان معاویه تا زمان مأمون - که معمول شده بود خلفا با جلال و شکوه و جبروت بیرون بیایند. مردم هم بی خبر، گفتند لابد ولیعهد هم با همان جلال و جبروتهای معمول‏ بیرون می‏آید. رؤسای سپاه، اعیان و اکابر لشگری و کشوری بنی العباس که‏ حکم شاهزاده‏های آن وقت را داشتند همه آمدند در خانه حضرت که با ایشان‏ بیایند به نماز. اما به رسم سابق، اسبهای خود را زین و یراق کرده و گردنبندهای طلا و نقره به گردن آنها بسته بودند، خودشان چکمه‏های مخصوص‏ بپا کرده و مسلح شده بودند، شمشیرهای مرصع به کمر بسته بودند با یک جلال‏ و جبروت عجیبی. ولی حضرت قبلا فرموده بود من می‏خواهم مثل جدم بیرون‏ بیایم. در داخل منزل که بودند به عده‏ای از کسانشان فرمودند: اینطور که‏ من می‏گویم رفتار کنید. وضو گرفتند و آماده شدند. حضرت خیلی ساده پاها را برهنه کرد و ضامنهای کمر را بالا زد، عصا را به دست گرفت و ذکرگویان‏ حرکت کرد: «الله اکبر الله اکبر الله اکبر علی ما هدینا و له الشکر علی ما اولینا؛ خدا را به بزرگی می ستائیم که ما را هدایت کرد و او را سپاس میگزاریم که به ما نعمت عنایت کرد». اطرافیان هم با حضرت همصدا شدند. همه منتظر بودند. در که باز شد یکوقت دیدند امام با آن هیئت آمدند بیرون: الله اکبر. جمعیت بی اختیار گفت: الله اکبر. از اسبها پیاده شدند و آنها را رها کردند و لباسها را کندند. چکمه‏ها را طوری بسته بودند که از پاها بیرون‏ نمی‏آمد. نوشته‏اند خوشبخت‏ترین افراد، کسی بود که یک چاقو پیدا می‏کرد که چکمه‏ها را پاره کند بیندازد دور. اشکها جاری شد. تا حالا انتظار داشتند امام با جلال و جبروت مادی و دنیایی و زر و زیور و اسب و شمشیر بیرون بیایند، برعکس، جلال و جبروت معنوی جایش را گرفت. اینها هم‏ فریاد کشیدند: الله اکبر. مردم دیگر هم فریاد کشیدند: الله اکبر. زنها و بچه‏ها روی پشت بامها جمع شده بودند که جلال ولیعهدی را ببینند. یک وقت‏ دیدند اوضاع طور دیگر است.
نوشته‏اند یکمرتبه تمام شهر مرو فریاد الله‏ اکبر شد و صدای ضجه و گریه در شهر بلند شد. جلال، چند برابر شد اما در سادگی و معنویت. راه افتادند به طرف مصلی. ( چون نماز عمومی است‏ مستحب است زیر آسمان خوانده شود ). چنان جمعیت هجوم آورد و چنان‏ ابراز احساسات می‏کردند که گوئی زمین و آسمان می‏لرزد. جاسوسهای مأمون به‏ او خبر دادند که قضیه از این قرار است، اگر این نماز را امروز علی بن‏ موسی الرضا بخواند تو دیگر مالک چیزی نیستی. اگر از همانجا به مردم‏ بگوید برویم سراغ مأمون، همان لشکریان خودت به سراغت خواهند آمد و تکه‏تکه‏ات خواهند کرد. هنوز که کار به آنجا نکشیده جلویش را بگیر. این‏ بود که آمدند نزد حضرت و به عنوان التماس و خواهش که شما خسته و ناراحت می‏شوید و خلیفه گفته من راضی نیستم، مانع ایشان شدند. فرمود من‏ که اول گفتم که من اگر بخواهم بیایم، آن طریق بیرون می آیم که جدم بیرون‏ می‏آمد. جدم اینطور می‏آمد.



نوشته شده در  یکشنبه 90/8/15ساعت  9:31 عصر  توسط محمدرضا صرافی 
| نظر | لینک ثابت

« خنجر شوق بر حنجر نفس »

عید قربان جلوه گاه تعبد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است . فصل قرب یافتن مسلمآنان به خداوند، در سایه عبودیت است .

اگر ابراهیم خلیل ، در اجراى فرمان پروردگارش ، خنجر بر حنجر اسماعیل مى نهد، اگر اسماعیل ذبیح ، پدر را در اجراى امر خدایى ، تشویق و ترغیب مى کند، اگر شیخ الانبیاء در نهادن کارد بر حلقوم فرزندش ، لحظه اى تردید و توقف نمى کند؛ همه و همه ، نشانه مسلمانى آن پدر و پسر و شاهد صداقت در عقیده و عشق ، و وفادارى در قلمرو بندگى است .

عید قربان ، مجراى فدا کردن عزیزترین یعنى خدا است .

عید قربان ، مجراى فیض الهى و بهانه عنایت رحمانى به بندگان مومن و مسلم و مطیع است .

قربانى تو در این چیست ؟

در راه خدا، چه چیز فدا مى کنى ؟

با چه وسیله ، به استان پروردگار، تقرب مى جویى ؟ و کدام فدیه را به قربانگاه صدق ، عشق ، اخلاص و وفا مى آورى ؟

براى اولیاء الله عید قربان مجمع الشواهد صدق در گفتار، کردار، ادعا و عمل است . تو نیز، اگر بتوانى رضاى خویش را فداى رضاى حق کنى ، اگر بتوانى از خواسته دل در راه خواسته دین چشم بپوشى ، اگر بتوانى از داشته ها و خواسته ها بگذرى ، آنگاه ، به مرز عبودیت و به حوزه قربانگاه قدم نهاده اى .

مگر خلیل الرحمان چه کرد؟ تو نیز اگر پیر و مشى و مرام ابراهیمى ، نباید هیچ چیز از آنچه دارى و به آن دلبسته اى ، همچون زن و فرزند، مال و منال ، پول و پس انداز، خانه و خادم ماشین و مسکن ، و... حجاب چهره جانت ، مانع بندگى و فرمانبرداریت شود و آنگاه که پاى دین و خدا به میان آید، بسادگى و بصراحتى ابراهیمى و بصداقتى اسماعیلى درگذرى و امر مولا را مقدم بدارى .

بگذر از فرزند و مال و جان خویش

تا خلیل الله دورانت کنند

سر بنه در کف ، برو در کوى دوست

تا چو اسماعیل ، قربانت کنند

اینجاست که قربانى وسیله قرب مى شود و عید قربان روز تقرب به خداوند.

آن هم نه قرب مادى و جسمى - که خدا از محدوده حس و جسم بیرون است - بلکه قرب معنوى و تقرب ارزشى که در سایه ایمان و عمل است .

آنچه انسان را به خدا نزدیک مى کند، طاعت است .

و آنچه از ساحت قرب ربوبى دور مى سازد، معصیت است .

خدا به ما نزدیک است ، حتى نزدیکتر از رگ کردن ، که خود فرموده است :

- و نحن اقربب الیه من حبل الورید - ما از او دوریم ، چرا که به جرم و گناه ، گرفتاریم و مجرم هرگز محرم نخواهد شد.

دوست نزدیکتر از من به من است

وین عجبتر که من از وى دورم

اگر پاى از مرز طاعت فراتر ننهیم ، اگر با تیغ گناه ، دامن عصمت ندریم ، اگر دست تعدى ، به حریم حرمات الله نگشاییم ، آنگاه خواهیم دید که هر جا باشیم در قربانگاهیم و هر سو که برویم ، به او تقرب پیدا مى کنیم ، و هر روزمان عید قربان مى شود. بفرموده حضرت على :

کل یوم لا یعصى الله فیه فهو یوم عید

هر روزى که در آن ، خدا نافرمانى نشود روز عید است .

جلوه دیگر این روز، ذبح است .

قربانى کردن گوسفند، چه از سوى حاجى در منا و چه از سوى ما در شهرها مان ، تکریم آن حماسه معنوى و ایثار عظیم است که ابراهیم و اسماعیل از خود نشان دادند و به مسلخ رفتند، آن فداکارى همواره باید در خاطره ها زنده بماند، تا درسى مى باشد فرا روى ابراهیمیان همیشه و همه جا.

رها شدن از تعلقات و ذبح کردن تمنیات در پیش پاى اراده الهى ، درس دیگران قربانى است ،

تیغ اراده و عفاف ، باید بر خنجر نفسانیات نهاد و خون نفس اماره را ریخت و از شر این وسواس خناس نجات یافت .

تا چه حد حاضرى که خواست خدا را بر خواهش دل مقدم بدارى ؟

تا کجا مى توانى طاعت و اطاعت الله را، با هواى نفس مبادله نکنى ؟

نفس کشتن و جهاد با دشمن درونى ، سخت تر از مبارزه با دشمن ، آشکار و برونى است .

از این رو جهاد اکبر نام گرفته است .

ذبح قربانى در دید عرفانى اهل نظر، رمزى از ترک هواهاى نفسانى و روى آوردن به رضاى الهى است .

ثمرات این ذبح نیز، باید چونان قربانى گوسفند به دیگران برسد.

و... چنین است که آنکه مالک هواى نفس شود و دیو هوا را به بند کشد، هم خویشتن از وسوسه ها و زیانهاى آن آسوده خاطر است ، هم جامعه از صدمه هوا پرستیهاى او مصون !

آرى !... امروز، عید است .

عید قربان و تقرب به خدا، آن هم در سایه عبودیت و بندگى .

ما، بنده آنیم که در بند آنیم .

حال که چنین است ، چرا در بند نفس و بند زر و سیم و بند خواسته ها و داشته ها؟!

دل به خدا بدهیم و در بند عبودیت او باشیم ، تا از هر قید و بندى آزاد شویم .

بندگى خدا، امیدبخش است .

و روز عید قربان مى تواند براى ما اوج این آزادى برین باشد.

خجسته باد عید قربان عید صالحان و ارس ته ، و عید اهل طاعت و تسلیم .

بمناسبت ده ذى الحجه عید قربان و حضور مهمانان خدا در موسم حج

خسى در میقات

من از این شهر امید، شهر توحید که نامش مکه است ، و غنوده است میان صدفش کعبه پاک ، قصه ها میدانم .، دست در دست من اینک بگذار، تا از این شهر پر از خاطره دیدار کنیم .، هر کجا گام هى در این شهر، و به هر سوى و به هر چشم انداز، که نظر کرده و چشم اندازى ، میشود زنده در اندیشه ، بسى خاطره ها.

یادى از هاجر و اسماعیلش ، مظهر سعى و تکاپو و تلاش ، صاحب زمزمه زمزم عشق ، یادى از ابراهیم ، آنکه شالوده این خانه بریخت ، آنکه بت هاى کهن را بشکست ، آنکه بر درگه دوست ، پسرش را که جوان بود، قربانى برد.

یادى از ناله جانسوز بلال ، که در این شهر، در آن دوره پرخوف و گزند به احد بود بلند، یادى از غار حرا، مهبط وحى ، یادى از بعثت پیغمبر پاک ، یادى از هجرت و از فتح بزرگ ، یادى از شعب ابیطالب و آزار قریش ، شهر دین ، شهر خدا، شهر رسول ، شهر میلاد على علیه السلام ، شهر نجواى حسین ابن على علیه السلام در عرفات شهر قرآن و حدیث ، شهر فیض و برکات ...، و بسى خاطره از جاى دگر، شخص دگر....، بانگ توحید که در دشت و فضا مى پیچد، موج لبیک که در کوه و هوا مى غلطد، طور سیناى مسلمانان را، جلوه گر مى سازد، چه کسى جرات این را دارد، که در اینجا سخن از من گوید؟!

من و تو رنگ ز رخساره خود مى بازند، همه ما مى گردند، همه او مى گردند، پهندشت عرفات ، جلوه گاهى است که در آینه اش ، چهره روشن و حدت ، پیداست ، همه در زیر یکى سقف بلند آسمانى نیلى ، به مناجات و عبادت ، مشغول ، اشک در دیده و غم ها به دل و بار گناهان بر دوش ، همه در گریه و در راز و نیاز، جامه اى ساده و یکسان و سفید، جامه اى ضد غرور، همه بر تن دارند. همگى در سعى اند، یا که در حال طواف ، گرد این خانه که از روز نخست ، بهر مردم شده در مکه بنا، وطن مشترکى چون مکه ، نتوان یافت به هیچ آئینى .

امتیازات نکوهیده در این شهر و حریم ، به مساوات مبدل گشته است .

این مراسم که در این خانه بپاست ، رمزى از شوکت و از تقویت آئین است ، جلوه اى از دین است .

حاجى اینجا همه او مى بیند، نام او میشود، فیض او مى طلبد، با شعار لبیک ، پاسخ دعوت او مى گوید، غرق در جذبه پر شور خداست ، قطره اى از دریاست ، و... خسى در میقات



نوشته شده در  یکشنبه 90/8/15ساعت  9:28 عصر  توسط محمدرضا صرافی 
| نظر | لینک ثابت

پیامک عید سعید قربان

عید قربان، یعنى فدا کردن همه «عزیزها» در آستان «عزیزترین»، و گذشتن از همه وابستگى‏ها به عشق مهربان‏ترین

 


تا جلوه بخشم کعبه و سعى و صفا را     حرمت فزایم مشعر و خیف و منا را  
آماده قربان چو اسماعیل گردم     از حضرت حق در خور تجلیل گردم  
ذبح عظیم حق به استقبالم آید     اینجا خدا بر پرسش احوالم آید

   


امام صادق علیه‏السلام فرمود: «هنگام ذبح قربانى، گلوى هوس و طمع را هم ببر 
امام سجاد علیه‏السلام فرمود: «هنگام قربانى کردن در این اندیشه باش که به سبب ورع و پارسایى، گلوى طمع را ببرى و از سنت و سیره ابراهیم علیه‏السلام پیروى کنى».

 


عید قربان، عید شرافت بنى آدم است و کرامت انسانى‏اش؛ جشن رها شدن از قید پدرانى است که جان فرزند خویش را نذر قربان‏گاه‏ها مى‏کردند.  
عید قربان، عید سربلند بیرون آمدن از امتحان عبودیت است. 
عید قربان، نقطه عطف آزادى است در تاریخ اسارت‏ها و بردگى‏هایى که بر انسان تحمیل شده بود. 
عید قربان، سرآغاز حکومت توحید است و تولد ایمان و مرگ تردید.  
عید قربان، عید تسلیم است و تعظیم شعایر الهى.

 


بگذر از فرزند و مال و جان خویش     تا خلیل اللهِ دورانت کنند  
سر بنه در کف، برو در کوى دوست     تا چو اسماعیل، قربانت کنند 
آن کس که تو را شناخت جان را چه کند     فرزند و عیال و خانمان را چه کند
 
دیوانه کنی هر دو جهان را بخشی     دیوانه تو هر دو جهان را چه کند؟

 


آن عید قربان را بگو وان شمع قرآن را بگو
وان فخر رضوان را بگو مستان سلامت می‌کنند


عید قربان گرچه آیین خلیل آزر است / ملت اسلام را امروز زیب و زیور است
حبّذا عیدى که سرخ از خون قربانى او / گونه اسلام و روى ملت پیغمبر است . . .


عید قربان، عید سربلند بیرون آمدن از امتحان عبودیت است . . .
نگارا عید قربان است  قربانت شوم یا نه ؟ / نگفتی یک دمی آیا که مهمانت شوم یانه ؟

برای طوف کویت جامه احرام بر بستم / گدای دوره گرد گوشه خوانت شوم یانه ؟


عید قربان
عید شرافت بنى آدم است و کرامت انسانى اش

جشن رها شدن از قید پدرانى است که جان فرزند خویش را نذر قربان گاه ها مى کردند . . .
عید اضحی رسم و آئین خلیل آزرست

بعد آن ،عید غدیر، روز ولای حیدر است


عید قربان و پیشاپیش عید سعید غدیر مبارک . . .
همزمان با عید قربان
دلت را قربانی محبت ،عشق ،صمیمیت و مهربانی  کن
عیدقربان، جشن رهایی ازاسارت نفس وشکوفایی ایمان ویقین ،عیدسرسپردگی وبندگی ، عیدنزدیک شدن دلها به قرب الهی برهمه مسلمانان مبارک باد


عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک!!! .
زندگی‌تان به زیبایی گلستان ابراهیم و پاکی چشمه زمزم . . .

عید قربان , پر شکوهترین و زیباترین جلوه تعبد در برابر خالق یکتا بر شما مبارک باد .


یک شاخه گل سپید تقدیم تو باد .. رقصیدن برگ بید تقدیم تو باد .. تنها دل تنگیست سرمایه ی من .. آن هم شب پاک عید تقدیم تو باد .. عید مبارک
«قربان» عید ابراهیم است و ابراهیمی شدن، دل از بند تعلقات بریدن و به دوست ملحق شدن. «قربان»، عید عاشقان است و عید قلب‏هایی که خلوتگه محبوب یکتاست.


عید قربان یعنی: انتخاب خدا، نه خود، انتخاب حقیقت، نه مصلحت و انتخاب عقیده، نه غریزه.


آهنگ خدا کن که خوش آهنگ بمیریم     سرشار و غزلسازتر از چنگ بمیریم
مردانگی و عشق چه امروز غریبند     برخیز و خطر کن که خوش آهنگ بمیریم
عید سعید قربان مبارک



نوشته شده در  یکشنبه 90/8/15ساعت  9:25 عصر  توسط محمدرضا صرافی 
| نظر | لینک ثابت

   1   2   3   4   5      >
style="display:none; text-align:center">??? ???-?????-?? ?????-?? ????