.: به نام او که تمام حمد ها از آنِ اوست.
? به احتمال زیاد روایت زیر را شما هم شنیده اید.
لَولاک لَما خَلَقتُ الاَفلاک ، لَولا عَلیٌ لَما خَلَقتُکُما ، لَولا فَاطِمَةٌ لَما خَلَقتُکُمَا
از این حدیث برخی که از علم دین چندان اطلاعی ندارند و آشنایی با علوم دینی ندارند ، برای افضلیت حضرت فاطمه طاهره استفاده میکنند که تا اینجا چندان بحثی در آن ندارم ولی گامهای گستاخی را فراتر گذاشته و قائل میشوند که آن زهرای مرضیه مقامی بالاتر از ابوالقاسم محمد مصطفی و علی بن ابی طالب که صلوات و درود خداوند بر آنان باشند دارند ، که تمام حرف و بحث ما همین است.
این دسته از آقایان برای استدلال خود از این جهت فقط بسنده به ترجمه این حدیث میکنند که به این عبارت است:
ای محمد اگر تو نیودی افلاک و کهکشان ها را خلق نمیکردم ، و اگر علی نیود تو را خلق نمیکردم ، و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمیکردم ! که سلام و درود خدا بر آنان باد.
? خب با این ترجمه پر و و اضح است که در ابتدای این سلسله حضرت فاطمه و بعد از ایشان حضرت علی و بعد از ایشان نوبت به پیامبر اکرم ، که سلام و درود خدا بر آنان باشد ، قرار گرفته.
? در حالی که ما در احادیث دیگری به وضوح مشاهده میکنیم که کاملترین و افضلترین مخلوق خداوند متعال حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله میباشد ، تا آنجا که خود حضرت فرموده اند « أوَّلُ ما خَلَقَ اللهُ نُورِی ؛ اولین چیزی که خداوند خلق فرمود نور من بود » . خب در اینجا ما تناقض گویی داریم در حدیث لولاک افضلیت فاطمه بر پیامبر ثابت میشود و در حدیث دوم خلاف آن !
در اینجا با مراجعه به عالمان و بزرگان دین راه حل و به این مطلب خواهیم رسید که که نبایستی معارف را از هرفردی اخذ کرد که به اصطلاح همان ضرب النثل معروف میرسیم که( کار را باید به کاردان بدهی ).
در تفسیر این حدیث نکات ظریف ، دقیق و زیبایی گنجانده شده است. [کمی تامل فرمائید]
اگر این حدیث را سه فقره کنیم ، در فقره اول آن خداوند میفرماید :
اگر تو نبودی جهان و کهکشان ها را خلق نمی کردم ، در اینجا کاملا واضح است که حضرت رسول اکرم بهانه عالم خلقت هستند و عالم به تفیل وجود ایشان موجود شد.
در فقره دوم این حدیث که ترجمه آن میشود :
اگر علی نبود تو را خلق نمی کردم ، در ظاهر عبارت برتری حضرت علی به حضرت محمد ثابت میشود ولی باطن حدیث بازگو کننده امری غیر است! دقت کنید؛ اگر علی نبود و تو جانشینی همچون علی نداشتی که لایق تو باشد تو را خلق نمیکردم [ چرا که در حق تو جفا شده بود ] !!!
به این ظرافت ادبی دقت کردید که خداوند چگونه با محبوب خودش صحبت میکند ، اگر برای تو علی را جانشین خلق نمیکردم ، هرگز تو را خلق نمیکردم چرا که در حق تو جفا می بود !
و در انتها در فقره سوم که ترجمه آن میشود :
و اگر فاطمه نبود هر دوی شما را خلق نمیکردم ، همین لطافت و عشق بازی خدا با محبوبش تکرار میشود ، اگر دختری ، مادری و همسری همچون فاطمه کبری نبود هر دوی شما را خلق نمی کردم ، چرا که برای پیامبر غیر از فاطمه دختری تا لایق شود نامیدن او به ام ابیها و برای علی مرتضی هم همسری نبود تا هم کفو و هم شأن او باشد تا در مراحل زندگی همراهیش کند .
لذا آن خالق حکیم که تمام افعال او از روی حکمت بوده و عقل ناقص آدمی فادر به درک آن نیست ، اینبار بریی حبیب خود اینگونه سخن ایراد میکند : که اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی کردم .
در انتها امیدوارم که با خواندن این مقاله اندکی به بصیرت شما افزوده باشم و برای دستور مقام معظم رهبری در مورد بالا بردن بصیرت ، جامه ای از عمل مهیا کنیم .