از مهمترین اقدامات ضد دینی و مذهبی دشمنان مردم ایران در فضای ماهواره، می توان به تأسیس دو شبکه وهابی فارسی زبان (کلمه و وصال فارسی) و پخش سریال عربی الحسن و الحسین از شبکه های ماهواره ای عربی در رمضان امسال اشاره نمود:
شبکه وصال فارسی :
رویکرد شبکه: وهابیت سلفی - عملکرد شبکه: تند رو مذهبی - مدیریت محتوایی برنامه ها: دکتر عبدالرّحیم ملازاده (أبو منتصر بلوچی) - وابستگی رسانه ای: تلویزیون «الوصال» کویت - کشور مطبوع: کویت - زبان: فارسی - مخاطبین: مسلمانان فارسی زبان - تاریخ تأسیس: رمضان 1432 هـ.ق
درباره شبکه وصال فارسی
شبکه وهابی «وصال فارسی» خود را "تریبون اهل سنت فارسی زبان" معرفی کرده و در مرام نامه اش چنین می آورد:
" اهل سنت در شبک? وصال با توجه با عقید? پاک و مرام صادقانه ای که دارند ، جز خدمت به جامع? بشری و عموم هموطنان و همزبانانی که حرفشان را می فهمند؛ جز تقدیم و معرفی عقید? پاک و زلال خود که مبنی بر قرآن و سنت صحیح رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و عقل و فطرت سالم و برهان و استدلال محکم و صادقانه با فهم پیشگامان امت به شمول صحابه و اهل بیت گرامی آنحضرت صلی الله علیه و آله و سلم است هیچ طرح و برنام? دیگری ندارند."
داعیه صلح جویی و صلح طلبی نیز در بخشهایی از معرفی این شبکه دیده می شود:
"وصال آمده تا حلق? وصلی باشد بین مؤمنان و تمام حق جویانى که در طلب حق می تپند، تا از منبر آن، حق بگویند و حق بشنوند و با حق خالص و بی شائبه آشنا گردند"
و همچنین می افزاید:
"وصال آمده تا کدورت ها، کینه ها، حسادت ها، و دشمنی هایی که مدعیان اسلام ناب و پیروی از اهل بیت پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم به نام دین در بین ملت ها کاشته را ریشه کن نماید، و فضایی از محبت و اخوت و برادری و برابری و همزیستی مسالمت آمیز را در میان آحاد جامعه بوجود آورد"
[ اما اشاره نمی کند در صورتیکه هدف اصلی، اخوت و برداری و باصطلاح "روشن نمودن اذهان مسلمانان" و اصلاح جامعه اسلامی می باشد، چرا باید مدام و به شکلی ناپسند در برنامه های مختلف خود به اندیشه ها و آراء مختلف مسلمانان و علی الخصوص عقاید شیعیان و ناسزا گفته و به شکل دائمی به تمسخر اندیشه شیعی و نخبگان شیعی پرداخته شود.]
اما تفکر وهابیت که این شبکه از همان مهمل برخاسته است، در بخشهای دیگری از این معرفی نامه ظهور و بروز یافته است؛ چه آنکه در بخشی از آن چنین آمده است:
"... بین بندگان و آفریدگارشان هیچ واسطه ای نیست ، و الله متعال از رگ گردن نیز به بندگانش نزدیکتر است"
شبکه وصال در تبیین مسئولیت خود ساخته اش، به شکل آشکار به دو محور اصلی اشاره می نمایدکه اولین محور آن نیز بدین شرح است:
"اول: توحید خالص و یکتاپرستی ناب و شفاف به دور از هرگونه شرک و بدعت و قطار واسطه ها و وسیله ها؛ همان توحیدی که پیام آشکار قرآن کریم و دعوت تمام پیامبران الهی و مقصود اصلی آفرینش و تنها سبب نجات و سعادت انسان در جهان است."
در بخش دیگری از این معرفی نیز میتوان نشانه های حقد و کینه دستاندرکاران این شبکه را نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دولت های شیعی منطقه دریافت:
"وصال پیام وصلی است بین بندگان و پروردگارشان به دور از سلطه قهریه و جبروت کاذب مستبدان و دیکتاتوران و جاه طلبانی که می خواهند تمام امور دین و دینا را با منطق زور و فشار و تقلید کورکورانه بر مردم تحمیل کنند."
روشن است که این شبکه برای فارسی زبانان است و نمیتواند چنین اشاره ای را به جای دیگری یا کشور اسلامی دیگری نسبت داده باشد. گرچه در خلال برنامه های این شبکه نیز این موضع به روشنی دیده می شود.
«عبدالرحیم ملازاده» کیست؟
شبکه فارسی وصال به پیشنهاد شخصی به نام «عبدالرحیم ملازاده» تاسیس گردیده و هم اکنون مشغول به فعالیت است. بخش عمده ای از برنامه های این شبکه نیز توسط همین فرد مدیریت و اجرا میشود. برنامه هایی همچون « اصلاح » و « منبر جهانى» .
ملازاده از ایران سالها پیش به کویت پناهنده شده و از توهین به تمام ارکان جمهوری اسلامی پرهیز نمی کند. او که پیشتر در شبکه ماهواره ای «رنگارنگ» برنامه های تکفیری و سراسر توهین خود را اجرا مینمود، در گفت و گوی خود با شبکه الوصال کویت آورده است:
" شبکه «وصال فارسی» می تواند از هزاران مسجد و منبر تأثیر بیشتری داشته باشد" او همچنین افزوده است " بزرگ ترین جهاد، جهاد زبانی است و تأثیری که یک شبکه ماهواره ای در مدت پنج سال می تواند داشته باشد، از 500 سال فعالیت و تبلیغ عادی بیشتر است".
گرچه او درادعاهای خود گفته است: "ما نمی خواهیم جنگ طایفه ای بر انگیزیم ! بلکه می خواهیم مثل دیگر ملت ها با امنیت و آزادی زندگی کنیم" !!!
او که با نام «أبو منتصر بلوچی» نیز شناخته میشود برادر عبدالعزیز ملازاده (1295 سرباز - 1366 مشهد) از علمای اهل سنت و عضو مجلس خبرگان قانون اساسی است.
آنچه در این میان جالب توجه است تفاوت فاحش اعتقادات این دو برادر است. به همین جهت مختصری از زندگی عبدالعزیز ملازاده در اینجا می آوریم:
عبدالعزیز ملازاده در سال 1295 در سرباز به دنیا آمد. پدرش مولانا ملازاده سربازی، قاضی القضات بلوچستان بود. او در جوانی به تحصیل و بعد از آن تدرسی علوم اسلامی پرداخت. در سال 1330 مدرسه دینی عزیزیه سرباز را بنیان نهاد و بعد از آن نیز مدارس و مساجد بسیاری را در استان سیستان و بلوچستان تاسیس کرد.
او همواره از تمامیت ارضی ایران حمایت میکرد و خواهان وحدت شیعه و سنی بود. او در سال 1347 در دیداری با روحالله خمینی موضوع درخواست تاسیس مسجد اهل سنت در تهران را با وی مطرح نمود. پس از انقلاب و بروز شورش و درگیری در گنبد راهی آن منطقه شد و مردم را به آرامش دعوت کرد. او همچنین به نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی رسید.
ملازاده در سال 58 دچار عارضه قلبی گردید و همین بیماری منجر به از کارافتادن کلیههای وی در سال 64 و مرگ وی در سال 66 گردید.
دکتر عبدالرحیم ملازاده تحصیلکرده دانشگاه های مدینه، دمشق و لبنان است و از او تا کنون دو کتاب منتشر شده است: مهدی موعود یا مهدی موهوم؟ و ویرانگری ها و خیانت های مدعیان تشیع در اسلام.
شبکه کلمه :
رویکرد شبکه: وهابیت سلفی - عملکرد شبکه: تند رو مذهبی - وابستگی رسانه ای: مستقل - زبان: فارسی - مخاطبین: مسلمانان فارسی زبان - تاریخ تأسیس: رمضان 1432 هـ.ق - مجریان مطرح: سید عقیل هاشمی و عبدالفتاح خدمتی - کارشناسان علمی مطرح: عبدالله حیدری (مدیر مرکز مطالعات اندیشه و گفتگو)
عناوین کلی برخی شبهات مطرح:
نفی امامت و ولایت حضرت امام علی علیه السّلام
عدم اعتقاد اهل بیت پیامبر و ائمهی هدی به امامت خود
جعلی بودن اندیشه امامت و تشیع توسط عبدالله بن سبأ یهودی
عدم اختلاف و نزاع میان خلفای راشدین و امام علی علیه السّلام
امّ المؤمنین بودن عایشه و مصداق اهل بیت بودن ایشان
شرک بودن زیارت قبور متبرک ائمّه معصومین علیهم السّلام
باطل بودن اندیشه شفاعت و برابر شرک بودن آن
دروغ و مجعول بودن شفا از سوی اهل بیت علیهم السّلام
باطل بودن عبادات شیعه به دلیل مخالفت آن با سنت پیامبر
ما حق قضاوت درباره گذشتگان بویژه صحابه رسول خدا را نداریم.
سریال الحسن و الحسین:
در خلاصه داستان این سریال آمده است: این سریال به زندگانی امامان حسن و حسین[ع] و فتنه بزرگی که پس از رحلت حضرت رسول(ص) رخ داد و نقش آنان در دفاع از خلیفه سوم عثمانبن عفان و همراهی با امیرالمؤمنین علیّبن ابیطالب(ع) میپردازد؛ این سریال همچنین کنار رفتن [امام] حسن[ع] از خلافت [مسلمین] برای ایجاد صلح بین مسلمانان و وحدت امت اسلامی را به نمایش میگذارد.
در همین حال شبکه روتانا در گزارشی درباره این سریال عنوان کرد: این سریال نقش یهودیان در توطئه و اختلافافکنی بین مسلمانان پس از کشته شدن عثمان را تا شهادت امام حسین(ع) به تصویر میکشد.
«محمد الحسیان» رئیس شورای اداری شرکت مها در گفتوگو با روتانا گفت: این سریال بر اساس حقایق تاریخی ساخته شده و تلاش دارد روابط خوب میان صحابی حضرت رسولالله(ص) از یک طرف و میان صحابه و اهل بیت(ع) را از سوی دیگر نشان دهد.
وی افزود: همانطور که میدانیم پس از قتل عثمان فتنهای رخ داد اما میبینیم که اصحاب پیامبر(ص) با وجود اختلاف، بزرگی و اخلاق را رعایت میکردند اما در این بین «عبداللهبن سبا» یهودی به اختلافافکنی بین آنان اقدام کرد.
این سریال قرار است از داستان شورش بر علیه خلیفه سوم عثمان بنعفان آغاز شود و با نشان دادن دوران خلافت امام علی(ع) و جنگهای جمل و صفین و دوران امامت امام حسن مجتبی(ع) و صلح ایشان با معاویه به دوران امامت امام حسین(ع) بپردازد و با شهادت ایشان در حادثه کربلا به پایان برسد.
تهیه کنندگان این سریال معتقدند این سریال به دنبال ایجاد وحدت عملی در میان مسلمانان است و گفتهاند: بر خلاف آنچه که میگویند این سریال ایجاد فتنه نخواهد کرد و در طول سه سال گذشته [از طرح اولیه تا پایان کار] تلاش کردهایم تا به احدی توهین نشود.
اما در هفتههای قبل برخی از منابع خبری فاش کردند که کسانی که بخشهایی از این سریال در انتظار نمایش را دیدهاند اعلام کردهاند سریال «معاویه ، حسن و حسین» نکات زیر را دنبال میکند.
1. دروغ پردازی راجب شکل گیری مذهب شیعه تحت عنوان توطئه ایجاد فرقه ای ساختگی به نام شیعه توسط یهودیان منافق و انتساب این عمل به عبدالله ابن سبأ؛
1.تبرئه یزید بن معاویه از قتل امام حسین(ع) و مجرم دانستن عمربن سعد، شمر و اهالی کوفه در این حادثه ؛
2.ارائه صلح امام حسن مجتبی(ع) به شکل نادرست و تبرئه معاویه از نقض صلحنامه و نشان دادن برتری وی در برابر امام علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع) ؛
3. یکسان نشان دادن امام حسن و امام حسین علیهما السلام با معاویه و یزید ؛
4.. سفید و مطهر نشان دادن تصویر معاویه و یزید؛
5. تحریف و شبههاندازی در حقایق و مسلمات شیعه و تحریف مذهب شیع اثنی عشری ؛
6. تنزل جایگاه حسنین(ع) با به تصویر کشیدن آن دو حضرت(ع) و نشان دادن آن دو امام معصوم(ع) بدون هیبت و بدون هرگونه وقار و قداست.