بحث حجاب و رعایت پوشش الهی، مورد هجمهی زیادی واقع شده است. از آن جایی که معمولاً همهی شبهههای مسئلهی حجاب، هماهنگی مفهومی وخاستگاه مشترکی دارند، لذا عیار بازشناسی معارف حق از باطل ضرورت دارد. در این بخش به طرح کلی این شبهات و تردیدها پرداخته، با نگاهی به آموزههای دینی، سعی میکنیم پاسخهای مناسبی ارائه دهیم. یادمان باشد: امروزه بیشتر انگیزههای مخالف حجاب، از عدم تسلط بر مفاهیم دینی است نه از عدم پذیرش!
اشکال:
تأکید بر مسئلهی حجاب در جامعه، حساسیتها را نسبت به مسائل جنسی افزایش میدهد.
پاسخ
یکم: حجاب برای حفظ تعادل در مسائل جنسی است و نه افزایش.
دوم: پوشش و حجاب به دلیل این که نقش اساسی در متعادل کردن غریزهی خودنمایی و تبرّج زن دارد، عامل مهمی برای جلوگیری از بخش بزرگی از پریشانیها و دغدغههای فکری زن به شمار میآید؛ زیرا آزادی زن در خودآرایی و به نمایش گذاشتن جلوههای زنانه در بین جامعه، باعث افراط در تجمّل و توجّه به زیباییهای ظاهری میشود که این توجه افراطی، میتواند بروز اختلالهای روانی را در زن در پی داشته باشد.1
سوم: با نگاهی به اجتماع و رویدادهای آن، متوجه میشوید زنانی که پوشش نامناسب دارند، بیشتر مورد آزار و اذیت واقع میشوند. به واقع، بدپوششی آنها چراغ سبز و علامتیست برای آنها که به دنبال هوسرانی هستند. طبق آمار، 98 درصد زنانی که مورد آزار خیابانی قرار میگیرند، بدحجاب هستند.2
چهارم: جوامع غربی که بر اساس نظریات دانشمندان خود، آزادی جنسی را پی گرفتند و برداشتن غیرت، حیا و عفاف را راه حل مشکلات تشخیص دادند، امروزه گرفتار انواع و اقسام معضلات و ناهنجاریهای گوناگون اجتماعی مانند خودفروشی، فرزندان نامشروع، بیماریهای واگیردار جنسی، بالا رفتن سطح استانداردهای جنسی و... شدهاند. به واقع، برداشتن قیود و هنجارهای دینی و اخلاقی میان زن و مرد است که جامعه را میدان عرضه و تقاضای افراطی و شدید جنسی میکند، نه رعایت پوشش اسلامی (که موجب تفکیک فضای جامعه و خانواده میگردد). پوشش اسلامی کمک میکند که روابط محبتآمیز و جنسی در کانون عاطفی خانواده و کار و تلاش شایسته در اجتماع پویا و بانشاط صورت بگیرد. بنابراین می شود گفت که حجاب، خطّ قرمز خانه و جامعه است.
پنجم: در طبیعت انسانى، از نظر خواستههاى روحى، محدودیت در کار نیست. انسان روحاً طالب بىنهایت آفریده شده است. وقتى هم که خواستههاى روحى در مسیر مادیات قرار گرفت، به هیچ حدى متوقف نمىشود. رسیدن به هر مرحلهاى میل و طلب مرحلهی دیگر را در او به وجود مىآورد. اشتباه کردهاند کسانى که طغیان نفس امّاره و احساسات شهوانى را تنها معلول محرومیتها و عقدههاى ناشى از محرومیتها دانستهاند. همانطور که محرومیتها سبب طغیان و شعلهور شدن شهوات مىگردد، پیروى و اطاعت و تسلیم مطلق نیز سبب طغیان و شعلهور شدن آتش شهوات مىگردد. امثال فروید، آن طرف سکه را خواندهاند و از این طرف سکه غافل ماندهاند.
ششم: ناصحان و عارفان ما کاملًا بدین نکته پى برده بودند. در ادبیات فارسى و عربى زیاد بدین نکته اشاره شده است. سعدى مىگوید:
فرشته خوى شود آدمى ز کم خوردن وگر خورد چو بهائم، بیفتد او چو جماد
مراد هر که برآرى مطیع امر تو گشت خلاف نفس که فرمان دهد چو یافت مراد
«بوصیرى مصرى» در قصیدهی معروف «بُرده» که از شاهکارهاى ادبیات اسلامى است و در مدح رسول اکرم(ص) است و ضمناً پند و اندرزهایى هم دارد، مىگوید:
النَّفْسُ کَالطَّفْلِ انْ تُهمِلْهُ شَبَّ عَلى حُبِّ الرِّضاعِ وَ انْ تَفْطِمْهُ یَنْفَطِمُ
یعنى نفس همچون طفلى است که به شیر خوردن علاقهمند است؛ اگر او را به حال خود بگذارى با همین میل باقى مىماند و روزبهروز ریشهدارتر مىشود و اگر او را از شیر بگیرى به ترک شیرخوردن خو مىگیرد.3
هفتم: آن چه مورد تأکید اسلام است، ارضای غریزه جنسی در حد نیاز طبیعی و از راه دستور زیبای ازدواج و جلوگیری از تحریک بیمورد و بیضابطهی آن است که رعایت پوشش اسلامی نقش بسزایی در این زمینه دارد.
هشتم: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) میفرمایند: «یکی از مشکلات زنان در دنیای غرب بهخصوص در کشور ایالات متحدهی آمریکا، همین است که مردان با تکیه بهزورمندی خودشان، به عفّتِ زن، تعدی و تجاوز میکنند. آمار منتشر شده از سوی مقامات رسمی خود آمریکا را من دیدم که یکی مربوط به دادگستری آمریکا و یکی هم مربوط به یک مقام دیگری بود. آمارها واقعاً وحشتانگیز است. در هر شش ثانیه، یک تجاوز به عنف در کشور آمریکا صورت میگیرد! ببینید چه قدر مسئلهی عفت مهم است و وقتی بیاعتنایی کردند، قضیه به کجا میرسد.»4
نهم: بیتردید تأکید بر مسئلهی حجاب و رعایت پوشش اسلامی، نه تنها حساسیتها را نسبت به مسائل جنسی افزایش نمیدهد، بلکه کمک و راهنمایی میکند که نیازهای جنسی و عاطفی در محیط خانواده - که زن و شوهر، عهدهدار آن هستند - تأمین شود. به واقع حجاب، جامعه را آمادهی فعالیت و نقشآفرینیهای سالم و اجتماعی زن و مرد میکند.
پینوشتها:
1. عباس رجبی، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص120 و 121.
2. هفتهنامهی پرتو سخن، 4 خردادماه 1390، ش578، ص9.
3. مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج19، ص459 و 460.
4. مقام معظم رهبری، سخنرانی در همایش بزرگ خواهران در ورزشگاه آزادی به مناسبت جشن میلاد کوثر در تاریخ 30 مهرماه 1376.