مقام حضرت على(ع) افضل از دیگر انبیاء غیر از حضرت خاتم المرسلین(ص) مىباشد. در رابطه با دلیل این مساله ابتدا باید توجه داشته باشید که نوعا در مسائل مختلف سه گونه استدلال وجود دارد: عقلى، نقلى و حسى دلایل عقلى در رابطه با امور کلى مىباشند و در چنین موردى که مقایسه دو امر جزئى است نباید در جست و جوى آن بود. زیرا خارج از قلمرو و براهین عقلى است. دلیل حسى نیز وجود ندارد زیرا اولا ما نظارهگر تمام اعمال و حرکات آنها نیستیم تا با مقایسه شهودى از طریق کنش آنها حکم به برترى یکى بر دیگرى نمائیم. ثانیا اصلا فضایل و مقامات تجربهپذیر نیستند مگر آن که خواصى از طریق تجربه باطنى حقایقى را دریافت دارند. تنها مىماند دلیل نقلى. این گونه ادله نیز چند دستهاند: روایات خاص و صریح، روایات صریح و عام و روایات غیر صریح. الف) دسته اول روایاتى است که به صراحتبر فضیلت امیر المؤمنین(ع) بر شخص حضرت ابراهیم(ع) دلالت دارد. مانند احتجاج خود آن حضرت. چنان که در احتجاج طبرسى آمده است که از آن حضرت پیرامون این مساله سؤال شد و فرمودند: من از ابراهیم(ع) برتر مىباشم. زیرا وقتى خداوند از قیامت و برانگیخته شدن مردگان با وى سخن گفت از خداوند درخواست نمود که چگونگى آن را به وى بنمایاند. خطاب آمد: «اولم تؤمن؟» جواب داد: «لیطمئن قلبى». ولى من در مرتبهاى از یقین هستم که «لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا. اگر همه پردههاى غیب کنار رود اندکى بر یقینم افزوده نگردد». زیرا آن را اندک کاستى نیست تا بدین وسیله جبران گردد. ب) روایات عام آنهایند که فضیلت امیر المؤمنین(ع) بر دیگر انبیاء را به طور عام و مطلق دلالت دارند بدون آنکه در آنها نام شخص حضرت ابراهیم(ع) ذکر شده باشد. از جمله در جلد 11 بحار الانوار (ص 139 ب 2 ح 6) آمده است: «قال رسول الله(ص):ان الله فضل انبیاء المرسلین على ملائکه المقربین و فضلنى على جمیع الانبیاء و المرسلین و الفضل بعدى لک یا على و الملائکه من بعدک». این مضمون در جلد 26 ص 335 نیز آمده است. ج) دسته سومى روایاتى است که لفظا و صراحتا فضیلتبر برترى حکم نمىراند، بلکه برترى پنج تن از دیگر مخلوقات از آنها استنباط و کشف مىشود. از جمله: 1- احادیثى که نشان مىدهد حضرت آدم(ع) نور پنج تن را در عرش الهى مشاهده کرد. -2 احادیثى که پیرامون توسل انبیاء گذشته به اهل بیت(ع) وجود دارد. -3 حدیث قدسى مرسلهاى که در آن خداوند به پیامبر(ص) فرموده است: «اگر تو نبودى جهان را نمىآفریدم و اگر على(ع) نبود تو را نمىآفریدم و اگر فاطمه(س) نبود هیچ یک را».