سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا
نرم افزار مدیریت اطلاعات شهدا -ایثار
منوی اصلی
 » صفحه نخست
 » پروفایل مدیر وبلاگ
 » پست الکترونیک
 » آرشیو وبلاگ
 » عناوین مطالب وبلاگ

موضوعات وبلاگ
 » مقالات سیاسی
 » مقالات دینی و مذهبی
 » مقالات اجتماعی
 » مقالات علمی و آموزشی
 » مقالات تاریخ
 » پاسخ به شبهات
 » فراماسونری و شیطان پرستی
 » حجاب
 » اخبار
 » اخبار و مطالب تصویری
 » حضرت فاطمه ی زهرا(س)
 » امام حسین(ع)
 » امام سجاد(ع)
 » امام محمّد باقر(ع)
 » امام موسی کاظم(ع)
 » امام رضا(ع)
 » امام جواد(ع)
 » امام هادی(ع)
 » حضرت مهدی(عج)
 » بابیت و بهاییت
 » شهدا
 » سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)
 » 13 ابان
 » عرفه،روز نیایش
 » حضرت زینب کبری(س)
 » حضرت مسلم بن عقیل(ع)
 » حضرت رقیه(س)
 » عید سعید قربان
 » طنز
 » انحرافات جنسی
 » حوادث
 » نقد و تحلیل
 » عید سعید غدیر خم
 » داستان
 » ولایت فقیه
 » علما و مراجع
 » شعر
 » آخر الزمان

همسنگران
 » یا امیر المومنین روحی فداک
 » *** انـتـظـار ***
 » کوچه ای برای گفتن
 » فرزانگان امیدوار
 » یگان امُل های مُدرنیسم نشده...امُلیسم
 » دست خط ...
 » جزیره علم
 » کانون فرهنگی شهدا
 » حسن آباد جرقویه علیا
 » نظرعشق
 » عَشَقه
 » به سوی فردا
 » جاده های مه آلود
 » لحظه های آبی
 » تخــریــبـچــی
 » آخرالزمان و منتظران ظهور
 » سایت مهندسین پلیمر
Polymer Engineers of Darab University

 » همنشین
 » نظرمن
 » سید علی خامنه ای
 » افسونگر
 » +O
 » .::نهان خانه ی دل::.
 » EMOZIONANTE
 » عشق الهی
 » لباس شخصی
 » سرزمین مِه وخورشید (خورشید گام سبز)
 » بی سر و سامان
 » ~>+ حبـــــــــــــــاب خیــــــــــــــــال +<~
 » شب و تنهایی عشق
 » سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
 » ...بــــــــاران که ببارد، همه عاشق هستند
 » هم نفس
 » جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
 » منتظرظهور
 » گمگشته
 » هو اللطیف
 » دانلود بازی موبایل جاوا
 » لنگه کفش
 » نمکدون...
 » صراط مستقیم
 » سکوت ابدی
 » دل نوشته های یک دختر شهید
 » پرورش دینی
 » چلچراغ شهادت
 » عاشق آسمونی
 » سیب خیال
 » وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
 » شقایقهای کالپوش
 » کــــلبه
 » سلحشوران
 » قاصدک
 » آوای قلبها...
 » سکوت سبز
 » دوربین مدار بسته
 » طراوت باران
 » آموزه ـ AMOOZEH.IR
 » شیمی وزندگی
 » جزین
 » هــم انــدیشـی دینــی
 » پژواک
 » یادداشتها و برداشتهای سخی فرهادی
 » گل و منظره
 » تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
 » یا علی مدد
 » تفحص شهدا
 » سجاده ای پر از یاس
 » جبهه وبلاگ غدیر
 » جـــیرفـــت زیـبا ( استان سبزواران)
 » ثریای کویر ایران
 » خاطرات دکتر بالتازار
 » پروانگی
 » ****شهرستان بجنورد****
 » عروج
 » بچه مرشد!
 » دارالرضوان
 » اندیشه برتر
 » امام زمان
 » یک لحظه با یک طلبه!
 » .: شهر عشق :.
 » باولایت
 » سکوت سبز
 » پرپر
 » اردبیل بهشتی پنهان
 » بوی سیب
 » بادصبا
 » یاربسیجی
 » جاده مه گرفته
 » طریق یار
 » موعود هادی
 » رباتیک
 »
 » سایت روستای چشام (Chesham.ir)
 » حامل نور ...
 » سرگرمی اطلاع رسانی شمیم یاس
 » قیدار شهر جد پیامبراسلام
 » مهاجر
 » فقط عشقو لانه ها وارید شوند
 » منطقه آزاد
 » میقات محمد
 » ● بندیر ●
 » ● رایحه ●
 » ابـــــــــــرار
 » یادداشتهای فانوس
 » علمدارمظلوم
 » نور اهلبیت (ع)
 » انسان جاری
 » گدایی در جانان به سلطنت مفروش
 » نشریه حضور
 » سرافرازان
 » شهیدان لاله های لاله زارند
 » یک
 » پارسی نامه
 » سکوت خیس
 » تمهیدات
 » افطار
 » شبح سیاه
 » خون شهدا
 » خداجونم
 » مقلدان علمدار
 » ایحسب الانسان ان یترک سدی
 » جرعه ای از شراب عشق
 » رازهای موفقیت زندگی
 » مطب مجازی روانشناسی
 » صبح امید
 » قافیه باران
 » رایحه ظهور به مشام می رسد! از کجاست؟
 » عاشقانه می گویم
 » سایه
 » MNK Blog
 » دهن رود
 » نغمه ی عاشقی
 » شبستان
 » حرم الشهدا
 » برادران شهید هاشمی
 » شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
 » کبوتر حرم
 » یامهدی
 » سعادت نامه
 » آدمکها
 » اسطوره عشق مادر
 » بیداران...
 » دلنوشته های یک فروند چریک
 » پنجره چهارمی ها
 » نسیم یاران
 » صدای سکوت
 » میر یزید نیوز
 » ترانه ی زندگیم (Loyal)
 » سیاست دینی
 » جزتو
 » عشق پنهان
 » Manna
 » ألیس اللهُ بکافٍ عبده ...
 » محض خدا
 » بشری
 » پرهیزگاران، جوانمردان واقعی ...
 » زشت است بی تو زندگی زیبای عالم
 » سیاه مشق های میم.صاد
 » عکس و مطلب جالب و خنده دار
 » بهشت بهشتیان
 » آسمانی
 » کابینت ام دی اف محمدی 09126600583 شهریار
 » عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
 » عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
 » پروانه های بی پروا
 » شکوفه های زندگی
 » مُهر بر لب زده
 » زندگی
 » اواز قطره
 »
 » بچّه شهید (به یاد شهدا)
 » بیا تو!!!
 » بسم الله العلی العظیم
 » حرف شیرین
 » کلبه تنهایی
 » اخراجی های جدید
 » تـــــــکـــبـــیــر
 » راه فضیلت
 » مهاجر
 » عاشقانه
 » ستاره طلایی
 » مردود
 » ماه و مهر
 » غروب آرزوها
 » شهید شلمچه
 » جبهه فرهنگی امام روح الله مازندران محمودآباد
 » شمیم یاس
 » فالوده یزدی
 » TOWER SIAH POOSH
 » روح مناجات
 » گروه اینترنتی جرقه داتکو
 » جواندل
 » شهید قنبر امانی
 » نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
 » چفیه
 » همای رحمت
 » مرگ عاشق
 » ویژه نامه کارون پردیس
 » شاه تور
 » هر چی تو فکرته
 » پلاک 40
 » به وبلاگ بر بچون دزفیل(دزفول) خوش اومهِ
 » غزلیات محسن نصیری(هامون)
 » خدایا؟فرشته ام را به کسی نخواهم داد!هرگز!میگذاری آیا؟
 » ... یاس ...
 » read me (بخوان مرا...)
 » خورشید مکه
 » ..:: بهونه های بارونی ::..
 » فدائیان ولایت
 » گروس سرای آشنا
 » وبلاگ رسمی هیئت توآ در بندر عامری
 » بیــــــــــــــــدهای سَرقنات
 » حرف های من...
 » ازدواج آگاهانه، همین و بس
 » هالی
 » دانلود کتاب
 » Nili2012
 » تنهایی.......
 » جمعه های سوت و کور
 » حقوقدان منتظر
 » ژئوماتیک
 » با ولایت زنده ایم
 » ترنم یاس
 » پا در کفش همه!
 » اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
 » دردودل
 » وبلاگ اندیشه های مطهر -بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی مالک اشتر
 » تنهای غریب
 » ترنم حضور
 » #**حرف های گفتنی**#
 » FANTOM
 » صدفی برای مروارید
 » مجله التکرونیکی وبلاگ های پایگاه شهید سیدمصطفی خمینی(ره)
 » MARAll
 » ایرانی باشیم
 » کنج دلتنگی های من!
 » صاعقه
 » عطر ریحان
 » شاهکار
 » کتابهای رایگان برای همه
 » مهربانی
 » خاکستر سرد
 » گروه فرهنگی سردار خیبر
 » اصولی رایانه
 » سید خراسانی
 » معراج ستاره ها
 » پرسپولیس
 » بادله گشت
 » عفاف و حجاب
 » موسسه فرهنگی هنری سنگر
 » خاطره های مدرسه و دوستان
 » یه دخترشاد
 » حرفهای آسمانی
 » .... فاصله ....
 » حاج احمد متوسلیان
 » هدایت قرآنی
 » سلام بر ساقی عطشان کربلا
 » راهی به سوی اینده
 » ایرانیان ایرانی
 » عــــــــــروج
 » باشگاه پرواز
 » َ ازدانشگاه آزادقزوین
 » فاطمیون لنجان
 » حقوقی و فقهی
 » آذرخش
 » IT فناوری اطلاعات
 » و ناگهان مرگ...
 » مهدی یاران
 » محب
 » y divouneh
 » عطر حضور
 » بهار عشق
 » وبلاگ مرزداران عشق * ایران *
 » ناجی
 » ما اهل دلیم
 » آرمان
 » لــعل سـلـسـبیــل
 » ای دریغااااااااا
 » شهادت
 » می گذره ...
 » چند تکه عاشقانه
 » تاریخ را به یاد اوریم
 » خاکریز ولایت
 » ادبیات
 » عدالت جویان نسل بیدار
 » در حسرت شهادت
 » اخبار دنیای عشق
 » چزابه
 » وبلاگ شخصی مرتضی صادقی
 » تجربه های مربی کوچک
 » آمرین به معروف و ناهیان از منکر
 » مرامنامه عشاق
 » صل الله علی الباکین علی الحسین
 » نماز ریشه ی همه ی خوبیها
 » جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32- Kaspersky - Avira
 » اللهم عجل لولیک الفرج
 » کربلایی
 » ره آورد
 » مهنازوپسراش
 » خطِ مقدم

جنبش سایبری: بصیرت علوی لبیک یا خامنه ای
طراح قالب


سایر امکانات
 RSS 
POWERED BY
BLOGFA.COM

 

  السلام علیک یا علی بن موسی الرضا

 

 

باسلام

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِىَّ اللهِ

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللهِ

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا نُورَاللهِ فى ظُلُماتِ الاْرْضِ

اسلام علیک یا جواد الائمه

 

 

به صفحه ویژه امام محمّدتقی، حضرت جواد(ع) خوش آمدید.

التماس دعا

به امید زیارت پایین پای باصفای حضرت در شهر کاظمین



نوشته شده در  چهارشنبه 91/3/10ساعت  10:1 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

اشعار جوادیه

جود جواد

هزار جان گرامی ، فــدای جــود جــواد                  دل شکسته خود بسته ام به بود جـــواد
هماره می رسد از کائنات و مخلوقـــات                 ندای ذکر و ثنا ، مدحت و درود جــــواد
همه خلایق عالم ، غریق نعمت اوســت                 چرا که نیست حدودی برای جود جـــواد
وصی حجت هشتم ، ســــــلاله زهـــــرا                خدای حی توانا بــــــود شهــــود جــــواد
شب تولد دریای جـود و احسان اســــت                رسد به گوش سماواتیان ، سرود جــواد
در این ولادت چشـم و چراغ بزم وصال                شده است شاد ، دل والی و دود جـــــواد
از انکه سجده شکـرش ، فضل خداســت                قبول حضرت جانان شده سجود جـــــواد
قدم به عرشه زین بــراق نــــور نهــــاد               به سوی حضرت سبحان بود صعود جواد
ز ذیل فضل و عنایات او ندارم دســـــت                که زنده ام به عنایات و هم وجود جـــواد
به اشک دیده بشویم دفاتـــــــر گنهــــــم                که متصل شده قطره به بحر جود جــــواد

یا جواد الائمه ادرکنی

یا جواد الائمه ادرکنی
یا شفیع القیامه ادرکنی
خون شد از غم دل خدا جویم
درد بسیار و نیست  دارویم
می فشانم سرشک و می گویم
یا جواد الائمه ادرکنی
سینه ای پر شرار دارم من
دل و جانی فکار دارم من
ز جهان با تو کار دارم من
یا جواد الائمه ادرکنی
روزگارم ز غم تباه شده
قلبم از معصیت سیاه شده
راه منتهی به چاه شده
یا جواد الائمه ادرکنی
خسته و دلشکسته و زارم
گره افتاده است در کارم
جز به کویت کی پناه آرم
یا جواد الائمه ادرکنی
ای که روح عبادتی ما را
عذر خواه قیامتی ما را
جان زهرا «سلام الله علیها» عنایتی ما را
یا جواد الائمه ادرکنی
تشنه ام ، تشنه بر من آب بده
گنهم را ببر ثواب بده
به گدای درت جواب بده
یا جواد الائمه ادرکنی
عزت عالمین می خواهم
سفر کاظمین می خواهم
طوف قبر حسین «علیه اسلام» می خواهم         
یا جواد الائمه ادرکنی
من که چون شمع بر فروخته ام
از غم غربت تو سوخته ام
چشم بر رحمت تو دوخته ام
یا جواد الائمه ادرکنی
همسرت کرد نامراد تو را
ساخت مسموم از عناد تو را
ای که خوانده ، پدر جواد تو را
یا جواد الائمه ادرکنی
بنده ام ، بند? ولای تو ام      
عاشق صحن با صفای تو ام
تو جوادی و من گدای تو ام
یا جواد الائمه ادرکنی
قامت خم شده ز بار بلا
حاجتم با شد از تو یا مولا
نجف و کاظمین و کرببلا
یا جواد الائمه ادرکنی
ای که از زهر خود شده جگرت
به تو و جدّ و مادر و پدرت
من بیچاره را مران ز درت
یا جواد الائمه ادرکنی
سائلم سائلم جوابم بده
تشن? جام وصلم آبم بده
چشم گریان دل کبابم بده
یا جواد الائمه ادرکنی
به علیّ و به مادرت زهرا «سلام الله علیها»
به امامانُ به حرمت شهدا
دست خالی نمی روم ابدا
یا جواد الائمه ادرکنی
ای تو را یار بی وفا کشته
با لبت تشنه از جفا کشته
با چنان پاکی و صفا کشته
یا جواد الائمه ادرکنی
بسته با دست فتنه راه تو شد
همه جا پر ز سوز آه تو شد
حجر? بسته قتلگاه تو شد
یا جواد الائمه ادرکنی
مانده بر بام جسم بی کفنت
مرغ ها ناله زن به گرد تنت
سایه کردند بر روی بدنت
یا جواد الائمه ادرکنی
لرزه بر جان اهل دین افتاد
شعله بر قلب مسلمین افتاد
تنت از بام بر زمین افتاد
یا جواد الائمه ادرکنی



نوشته شده در  چهارشنبه 91/3/10ساعت  9:30 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

یاسین من

غروب، در نفس گرم تو آرمیده است ای آسمان‏ نشین! به زلالی آینه‏هایی که در غربت، به کام سنگ در می‏آیند! من در عجبم تو ای بغداد! چگونه تاوان این گناه را خواهی داد که آسمانِ غرق در اندوه، تو را نفرین می‏کند و کوچه‏های زخم دیده، بی‏لیاقتی تو را قهقهه می‏زنند.
مظلوم من! دل کدامین یاسمین، از غربتت به درد آمد که این‏چنین، به خاکیان پشت کردی و آسمان نشینی را پیشه؟ یاسین من! مفسران نگاهت، قاصدک‏های پژمرده در باغ هستی‏اند.
ای ستودنی! مدینه‏ی فاضله‏ی چشم‏هایت را، جایگاهی است والا. ... و من، مدینه را، این غربت همیشه جاری را، در اندوهی مطلق، به فرزندت علی می‏سپارم. اکنون دستان آسمان چتری می‏شود که صبح را ارزانی بهشت و آتش سینه‏اش را ارزانی «ام‏الفضل»، و آسمان، این بلند همیشه، غربت تو را در خون خواهد گریست و در ماتم تو، قرن‏ها بر زمین، این خاکی ناشایست، خیره خواهد ماند.
ای دست‏هایت به نور بهشتی آغشته و آیه آیه رحمن در خونت جاری! چگونه می‏شود غربتت را در واژه‏ها به تصویر کشید؟ چگونه شامگاهان، در غربتت اشک بریزم؟ «ام‏الفضل»، در حریم تو یک زن بود و آسیه در خانه‏ی فرعون، زنی دیگر. کدامین زخمت را بسرایم ای ستاره‏ی فروزان بهشتی!.
آسمان نشین من! تو نیستی امّا ...



نوشته شده در  چهارشنبه 91/3/10ساعت  9:27 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

همسران امام جواد(علیه السلام)

سمانه مغربیه:
همسر امام جواد(ع)، زنى است که در عصر خود همه او را بانویى باتقوا، مؤمن، هوشمند و خردمند مى‏دانستند. امام هادى(ع) بخشى از دانش مادر خود را این چنین بیان مى‏داشت: «امى عارفه بحقى؛ مادرم عارف به حق من در امامت است.»
براى تأکید بیشتر بر اینکه این زنان رشد علمى خود را مرهون تلاش شوهران خود بوده‏اند به آنچه در احوال سمانه بیان شده اشاره مى‏شود:
محمد بن‏فرج، سمانه مغربیه را که کنیزى بود براى امام جواد(ع) خریدارى کرد آن حضرت خود عهده‏دار تربیت و تهذیب اخلاق آن بانو شد و نیز او را در خانه‏اى مستقر نمود که زنان آل على(ع) که نمونه پاکدامنى و ایمان بودند در آن خانه حضور داشتند. وى تحت تأثیر منش و سلوک آنان نیز قرار گرفت و از جمله زنان عابد، متهجد و قارى قرآن شد.زن و دانش،روایات و سیره معصومان(ع)
ازدواج امام جواد (ع) با ام الفضل
در این نکته اختلاف شده است که آیا مامون دخترش ام الفضل را پیش از وفات امام رضا (ع) به ازدواج امام جواد (ع) در آورد یا پس از وفات آن حضرت؟
نگارنده: در سیره امام رضا (ع) گذشت که مامون دخترش را به ازدواج امام جواد (ع) درآورد، بلکه وى را نامزد امام جواد (ع) قرار داد. از همین رو است که برخى توهم کرده‏اند که مامون دخترش را در زمان حیات امام رضا (ع) به ازدواج امام جواد (ع) درآورده است. اما حقیقت آن است که مامون دخترش را در زمان حیات امام رضا (ع) به نامزدى امام جواد (ع) درآورد و پس از رحلت امام رضا (ع) ، ازدواج آن دو صورت گرفت.
شیخ مفید گوید: مامون شیفته ابو جعفر (ع) بود. زیرا مى‏دید آن امام با آن سن و سال اندک در فضل و حکمت و علم و آداب و کمال عقل تا چه اندازه پیش است. به طورى که هیچ کدام از مشایخ همعصر آن حضرت با وى برابرى نمى‏کردند. از این رو دختر خویش را به همسرى امام جواد (ع) درآورد و در بزرگداشت و اکرام آن حضرت از هیچ کارى فروگذار نمى‏کرد.[1]
________________________________________
[1]سیره معصومان، ج 5، ص 220.



نوشته شده در  چهارشنبه 91/3/10ساعت  9:25 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

موسی مبرقع فرزند امام جواد(علیه السلام)

حضرت امام جواد(ع) هشت فرزند داشت که چهار تن از آن‌ها پسر و چهار تن دیگر دختر بوده‌اند؛ دومین فرزند ایشان بعد از حضرت امام علی النقی(ع)، ابو احمد «موسی» نام دارد.

ابو احمد از مادر پاکی که ام ولده بوده در سال 214 هجری قمری متولد شد، نام این بانوی گرامی سمانه مغربیه بود که مادر امام دهم نیز می‌باشد.[1] ایشان در زمان شهادت پدر بزرگوارش حدود پنج سال داشت.[2]
تا زمانی که در مدینه بود سرپرستی اولاد حضرت جواد(ع) را بر عهده داشت و اموال آن بزرگوار را سرپرستی می‌نمود و موقوفات و صدقات پدرش را به اهلش می‌رسانید.[3]
در سال 244 هجری، متوکل عباسی خلیفه وقت، به¬ علّت وحشت از موقعیت ایشان او را از مدینه به بغداد احضار کرد و او را در سامراء قرار داد تا مثل برادر بزرگوارش تحت نظر باشد؛ ایشان تا مرگ متوکل سال 247 تحت نظارت بود[4] و ظاهرا از سال 247 تا ورودش به قم در سال 256 هجری، در کوفه می¬زیسته است. موسی مبرقع جد سادات رضویه است و سلسه اولاد وی تاکنون باقی است و بسیاری از سادات، به وی منتهی می¬شوند. او اول نفر از سادات رضوی است که از کوفه به قم وارد شد.[5]
سال ورود ایشان به قم را 256 هجری ذکر نموده‌اند. در ابتداء ایشان دائماً روی صورت خود بُرْقِع (روپوش) می‌انداختند تا چهره ایشان شناخته نشود و به همین جهت بزرگان عرب قم در ابتدا ایشان را نشناختند و به او نامه نوشتند که باید از قم برود.[6] 
برخی نیز نوشته‌اند که چون موسی شمایل بسیار زیبایی داشت، برای اینکه مردم در کوچه به وی نگاه نکنند، برقعی روی صورت می‌انداخت، از اینرو به موسی مبرقع معروف شد.[7]
او به کاشان رفت و مورد تکریم بزرگان آن شهر واقع شدو برای او مقررّی سالانه یک هزار مثقال طلا معین کردند، لیکن پس از آن رؤسای عرب اهل قم پشیمان شدند. نزد او رفته از او عذر خواهی کردند و او را مجدداً با احترام به قم آوردند.[8] روزگار او در قم بسیار خوب شد، مزارعی خرید و کشاورزی ‌کرد. خواهران وی نیز به نزد او آمدند و همگی در قم وفات یافتند.
وفات یا شهادت
در اینکه آیا موسی مبرقع به مرگ طبیعی از دار دنیا رفته یا به شهادت رسیده است، اختلاف است. بعضی از تواریخ اشاره‌ای به شهادت وی نکرده‌اند بلکه تاریخ وفات وی را بصورت دقیق ثبت کرده‌اند.
بعضی شب چهارشنبه روز آخرماه اردیبهشت مصادف با 28 ماه ربیع الآخر، سال 296 را ذکر نموده‌اند.[9] البته در سال و ماه وفات ایشان اختلافی نیست همان سال ذکر کرده‌اند.[10]لیکن در بعضی تواریخ نقل شده که ایشان در قم مزارعی ایجاد کرد و در کنار خواهرانش در قم می‌زیست، تا اینکه به¬دست عامل عباسیان در منزل خودش کشته شد.[11]طبق این خبر، موسی شهید شده است و به مرگ طبیعی از دنیا نرفته است، لیکن از آنجا که هر دو تاریخ معتبر است و هیچ مؤیدی بر هیچکدام یافت نشده است، این قضیه همچنان مجهول باقی می‌ماند. ضمن اینکه ناقلین شهادت، نامی از عاملین قتل وی یا کیفیت آن ذکر نکرده اند. در هر حال ایشان به هنگام وفات 82 سال از عمرشان می‌گذشت.
پس از فوت وی، امیر قم عباس بن عمرو غنوی بر وی نماز خواند و در خانه‌ای که به خان? محمد بن الحسن بن ابی خالد الأشعری معروف بود دفن گردید. محل دفن ایشان هم اکنون در قم است مشخص است[12]و محل عبادت مؤمنین است.
________________________________________
-[1] شیخ عباس قمی، منتهی الامال، تهران، انتشارات مقدس، 1379، چاپ دوم، ص 1235
[2]- تحلیلی از زندگانی و دوران امام محمدتقی علیه‌السّلام، ص 450.
[3]- همان، ص 451.
[4]- همان.
[5]- منتهی الامال، ص 1235.
[6]- ناصر الشریعه، محمدحسین، تاریخ قم، بی‌جا، انتشارات رهنمون، 1383، چاپ اول، ص 201.
[7]- تحلیلی از زندگانی و دوران امام محمدتقی علیه‌السّلام، ص 451
[8]- منتهی الامال، ص 1235.
[9]- همان، ص 1236.
[10]- شریعتمدار، شیخ محمدعلی، انوار المشعشین، بی‌جا، چاپ سنگی، بی‌تا، ص 220.
[11]- تحلیلی از زندگانی و دوران امام محمدتقی علیه‌السّلام، ص 451.
[12]- منتهی الامال،ص 1236.

 



نوشته شده در  چهارشنبه 91/3/10ساعت  9:24 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

ازدواج امام جواد (علیه السلام) با دختر مامون

مامون چون در میان یک سلسله تنگناها و شرائط دشوار سیاسی قرار گرفته بود، برای رهایی از این تنگناها، تصمیم‏گرفت‏خود را به خاندان پیامبر نزدیک سازد، و بر همین اساس با تحمیل ولیعهدی بر امام هشتم می‏خواست‏ سیاست چند بعدی خود را به مورد اجرا بگذارد.

از سوی دیگر، عباسیان از این روش مامون که احتمال می‏رفت‏ خلافت را از بنی عباس به علویان منتقل سازد، سخت ناراضی بودند و به همین جهت‏به مخالفت ‏با او برخاستند و چون امام توسط مامون مسموم و شهید شد آرام گرفتند و خشنود شدند و به مامون روی آوردند.
مامون کار زهر دادن به امام را بسیار سری و مخفیانه انجام داده بود و سعی داشت جامعه از این جنایت آگاهی نیابد و از همینرو برای پوشاندن جنایات خود تظاهر به اندوه و عزاداری می‏کرد، اما با همه پرده پوشی و ریاکاری، سرانجام بر علویان آشکار گردید که قاتل امام جز مامون کسی نبوده است، لذا سخت دل آزرده و خشمگین گردیدند و مامون بار دیگر حکومت‏خویش را در معرض خطر دید و برای پیشگیری از عواقب امر، توطئه دیگری آغاز کرد و با تظاهر به مهربانی و دوستی نسبت‏به امام جواد-علیه السلام-تصمیم گرفت دختر خود را به حضرت تزویج کند تا استفاده‏ای را که از تحمیل ولیعهدی بر امام رضا-علیه السلام-در نظر داشت از این وصلت نیز بدست آورد.
بر اساس همین طرح بود که امام جواد-علیه السلام-را در سال 204 ه. ق یعنی یک سال پس از شهادت امام رضا-علیه السلام-از مدینه به بغداد آورد و به دنبال مذاکراتی که در جلسه مناظره امام با یحیی بن اکثم گذشت (و قبلا آن را نقل کردیم) دختر خود «ام الفضل‏» را به همسری حضرت در آورد!
انگیزه‏ های مامون
این ازدواج که مامون بر آن اصرار داشت، کاملا جنبه سیاسی داشت‏و می‏توان دریافت که وی از این کار چند هدف یاد شده در زیر را تعقیب می‏کرد:
1-با فرستادن دختر خود به خانه امام، آن حضرت را برای همیشه دقیقا زیر نظر داشته باشد و از کارهای او بیخبر نماند (دختر مامون نیز براستی وظیفه خبرچینی و گزارشگری مامون را خوب انجام می‏داد و تاریخ شاهد این حقیقت است) .
2-با این وصلت، به خیال خام خویش، امام را با دربار پرعیش و نوش خود مرتبط و آن بزرگوار را به لهو و لعب و فسق و فجور بکشاند و بدین ترتیب بر قداست امام لطمه وارد سازد و او را در انظار عمومی از مقام ارجمند عصمت و امامت‏ساقط و خوار و خفیف نماید!
3-با این وصلت علویان را از اعتراض و قیام بر ضد خود باز دارد و خود را دوستدار و علاقه‏مند به آنان وانمود کند (1).
4-هدف چهارم مامون، عوامفریبی بود;چنانکه گاهی می‏گفت: من به این وصلت اقدام کردم تا ابو جعفر-علیه السلام-از دخترم صاحب فرزند شود و من پدر بزرگ کودکی باشم که از نسل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و علی بن ابی طالب-علیه السلام-است. اما خوشبختانه این حقه مامون نیز بی نتیجه بود زیرا دختر مامون هرگز فرزندی نیاورد! (2) و فرزندان امام جواد-علیه السلام-همگی از همسر دیگر امام بودند.
اینها انگیزه‏های مامون از این ازدواج بود. حال باید دید امام جواد-علیه السلام-چرا با این ازدواج موافقت کرد؟
از آنجا که بی هیچ شکی، امام اهداف و مقاصد واقعی مامون را از این گونه‏کارها می‏دانست و نیز می‏دانست که او همان کسی است که مرتکب جنایت‏بزرگ قتل پدرش امام رضا-علیه السلام-شده، به نظر می‏رسد که موافقت امام با این ازدواج عمدتا بر اثر فشاری بوده است که مامون از پیش بر امام وارد کرده بوده است، زیرا ازدواجی اینچنین، تنها به مصلحت مامون بوده است نه به مصلحت امام! نیز می‏توان تصور کرد که نزدیکی امام به دربار می‏توانست مانع ترور حضرت از طرف معتصم و عامل پیشگیری از سرکوبی سران تشیع و یاران برجسته امام توسط عوامل خلیفه باشد، و این، به یک معنا می‏توانست‏شبیه قبول وزارت هارون از طرف علی بن یقطین یعنی نفوذ در دربار خلافت‏به نفع جبهه تشیع باشد.

________________________
1) پیشوای نهم حضرت امام محمد تقی-علیه السلام-، مؤسسه در راه حق، قم، 1366 ه. ش، ص 38.
2) ابن واضح، تاریخ یعقوبی، نجف، المطبعه الحیدریه، 1384 ه. ق، ج 3، ص 189-ابن شهراشوب، مناقب آل ابی طالب، قم، المطبعه العلمیه، ج 4، ص 380. مامون قبلا هم به همین منظور یکی از دختران خود را به امام هشتم تزویج کرده و در آن مورد نیز ناکام مانده بود
!



نوشته شده در  چهارشنبه 91/3/10ساعت  9:20 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

امام جواد(ع) و موج نهم اصلاحات
بازخوانی تاریخ حیات فکری- فرهنگی اهل بیت(ع) برای نسل معاصر که در دریایی از مشکلات فرهنگی و عقیدتی غوطه ور است و هر لحظه و از هر سو به شکل تازه ای مورد هجوم فکری واقع می شود، امری است بسیار خطیر، ارزشمند و سرنوشت ساز . اما آنچه در این راستا از اهمیت برخوردار است و نباید از دید محققان، پژوهشگران و تحلیلگران تاریخ اسلام دور بماند، نیازسنجی، مخاطب شناسی و ارایه تحلیلهای منطقی و تعیین کننده از مطالعه زندگی اهل بیت(ع) است.

 

دوره معاصر ما نیز بی شباهت به ادوار اهل بیت(ع) از حیث ظهور فرق مذهبی و مسلکهای بشری نیست و باز آنچه در این میان وظیفه اندیشمندان را خطیر می سازد، ارایه پرونده ای از زندگی اهل بیت(ع) است که اولاً در رفع مشکلات فکری و عقیدتی نسل حاضر مؤثر افتد و در ثانی جذابیتهای نوشتاری و تحلیلهای مطابق با واقعیت، زمینه رغبت مخاطبان را فراهم سازد. سرگذشت پژوهی ائمه معصومین(ع) را نمی توان با اتکا به یک دوره از زندگی یک امام به نتیجه رساند، بلکه تحقیقی کلی می طلبد تا این زنجیره به هم پیوسته بهتر به نمایش گذاشته شود. غفلت از هر یک از این زنجیره های تاریخی، باعث نقصان در بیان حقیقتهای نهفته در زندگی آنان خواهد شد.
حیات سیاسی- فکری امامان شیعه(ع) از آن جهت موجب اهتمام است که فعالیت آن بزرگواران در برهه های گوناگون و شیوه مقابله و نحوه مبارزه ایشان، حکایت از نکات نهان و رازهای پنهانی دارد که بیان آنها می تواند علاوه بر معرفت شناسی ابعاد وجودی امام(ع)، زمینه بهره مندی جامعه مسلمان را از علوم سرشار آنان و سیاست الهی شان مهیا سازد. همان گونه که بیان شد، یکی از مشترکات دنیای معاصر با برخی از ادوار حیات ائمه معصومین(ع) وجود فرقه های فکری و رواج نحله های عقیدتی باطل در جمع مسلمانان است. این انشعاب از اولین لحظات رحلت پیامبر(ص) شروع شد و در دوره ای که حکومت سلطنتی امویان زمام امور را در دست گرفت، با ترویج تفکر جبرگرایی بر دامنه این رویداد ناخرسند فرهنگی افزوده شد. شاید به جرأت بتوان یکی از استوارترین دلایل رشد این گونه تفکرات را که بعدها و در مدتی کوتاه سبب شکل گیری برخی فرق باطل و انحرافی شد، حمایت حکام جور و تأمین تغذیه فاسد آن از ناحیه عالمان درباری دانست، در این جریانها آنچه می توانست ریشه نهال تازه جوانه زده دین را استوار نگه دارد واز گزند آفتها و طوفان این تهاجمها حفظ کند، تأسی به اهل بیت(ع) و یادگاران پیامبر(ص) بود.
عدم دسترسی ائمه(ع) به حاکمیت سیاسی و همچنین فشارهای سیاسی، آنان را بر آن داشت تا از راه نشر معارف حق اسلام راستین، به حفظ و صیانت از پایه های دین بپردازند. وضعیت و جو حاکم بر جامعه در هر دوره، شرایط خاصی را برای ایشان به وجود آورد که همان شرایط، امامان(ع) را در طراحی شیوه مبارزاتی ایشان یاری می رساند، چنانکه تأسیس دانشگاه جعفری و تربیت جمع زیادی از دانشمندانی که از آبشخور علم اهل بیت(ع) سیراب شده بودند، تا تربیت شیعیان سیاستمدار و آگاه در عصر امام کاظم(ع) و اعتلای فرهنگ اسلام در دوره ثامن الحجج(ع) همگی بر مبنای تشخیص به هنگام و هوشمندانه ائمه(ع) صورت گرفت.
عصر امام جواد(ع) ویژگیهای خاصی داشت که حضور ایشان را به عنوان استوانه تفکر اسلامی در حوزه علوم و معارف می طلبید.
عصر جوادالائمه(ع) عصر «شکوفایی تمدن اسلامی» نام گرفته است، زیرا در این دوره تمدنها و فرهنگهای گوناگون که به دلیل گسترش مرز جغرافیایی در تمدن اسلامی هضم شده بودند، بر غنای آن افزوده بودند واز طرف دیگر انبوهی از شبهات که ناخالصی آن فرهنگها بود، به بدنه نظام فکری اسلام نفوذ کرده بود که این خود یکی از عمده دلایل گسترش انشعابهای فکری در جامعه اسلامی است. در این میان، امام جواد(ع) به عنوان مرجع فکری مسلمانان، به تصفیه ناخالصی های عقیدتی و هدایت افکار عمومی به سوی اسلام راستین پرداخت.
چند جریان افراطی و تفریطی در مقابل تفکرات فلسفی بیرونی شکل گرفته بود که این جریانها در گرایشهای بعدی مسلمانان تأثیر بسزایی داشت؛ اهل حدیث و اشاعره افکار فلسفی را رد می کردند و اجازه حضور عقل در حوزه دین را نمی دادند و معتزله که جریان افراطی عقل گرایی بود. این دو جریان بحران فکری عمیقی در جامعه شکل داد؛ بحرانی که در حوزه بهره برداری از عقل و فلسفه و آرای فلسفی بین مکاتب اسلامی به وجود آمد. این اختلاف گرچه در بسیاری موارد باعث بالندگی و رشد فزاینده علم در جامعه می شد، اما برای عامه مردم که از حواشی این جریانها به دور بودند، مشکل ساز بود و زمینه انحراف فکری آنان را مهیا می ساخت. امام(ع) برای رفع هرگونه ناخالصی از بدنه نظام فکری اسلام، به چند اقدام مهم دست یازید. اولین اقدام ایشان، موضعگیری صریح در مقابل فتنه خلق قرآن بود.
ایشان شیعیان را از گرایش به تفکر «خلق بودن» یا «قدیم بودن» قرآن برحذر داشت.
اقدام دیگر ایشان، حضور در جلسات مناظره ای بود که مأمون تشکیل می داد. موضوع عمده این جلسات، رد احادیث جعلی بود که یکی از محوری ترین دلایل ایجاد انحراف در گرایشهای فکری مسلمانان بود. امام با تأسی به سنت و قرآن، به اثبات ساختگی بودن احادیث می پرداختند و سره را از ناسره مشخص می ساختند. سومین اقدام امام(ره) موضعگیری در برابر علمای درباری بود. این حربه از دیرباز علیه ائمه(ع) به کار گرفته می شد؛ یعنی ساخت مترسکهایی به نام دانشمند دینی که چون عروسک خیمه شب بازی در راستای اهداف سیاسی حکام به صدور فتوا و حکم می پرداختند.
این تغییر و تبدلات فرهنگی، نیازمند یک طرح دقیق، برنامه ریزی مطالعه شده و مدیریتی توانمند بود تا بر اساس موج عظیم اصلاحات به شفاف سازی فضای جامعه بپردازد. امام جواد(ع) در برابر تمام فتنه های مذکور ایستاد و چهره ای متین و تابناک از اسلام برای دلهای جویای حقیقت به تصویر کشید. نقش مؤثر آن حضرت به حدی چشمگیر بود که حتی دشمنان آن حضرت را به زانو درآورد. رهاورد این تلاشهای بی شائبه، انسجام تشکیلات شیعه در دوره امام جواد(ع) بود که همگان انتظار رکود آن را داشتند. در زمان ایشان یک وحدت رویه محسوس میان بزرگان شیعه به وجود آمد و با تدبیر آن حضرت نوعی سلسله مراتب در میان بزرگان شیعه رایج شد که این امر نه تنها بر عظمت شیعه افزود، بلکه در مسیر موفقیتهای حرکات اجتماعی و انقلابی شیعه هم تأثیر بسزایی داشت. این وحدت نظر علمای شیعه که برخاسته از عظمت شخصیت علمی- اجتماعی امام جواد(ع) بود، باعث شکل گیری فضای مناسب برای طرح آرا و افکار اسلامی شد و فرصتی را برای مطرح شدن مبانی نظری فراهم ساخت و بسیاری از صاحب نظران جویای حقیقت را به فرهنگ غنی اسلام جذب نمود.
آنچه در این فرایند رخ داد، ادامه پروژه اصلاحات فرهنگی بود که از دوره اولین مصلح جهان اسلام آغاز شد و موج جدیدی از آن در دوره امام علی(ع) شکل منسجم و بنیادی به خود گرفت و مسیر حقیقت مطلق را روشن ساخت. ادوار مختلف امامت امامان معصوم(ع) نیز هر یک به تناسب ساختار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود شکل جدیدی از اصلاحات را می طلبید. در دوره امام جواد(ع) موج نهم این حرکت خجسته باعث ایجاد وحدت رویه فکری و تثبیت وضعیت عقیدتی شیعیان شد. حلقه های حرکت این دریای خروشان که از سرچشمه علم امامت و وحی سیراب گشته، در پایان تاریخ با ظهور منجی انسان، کامل خواهد شد تا بشر با حقیقت اصلاحات و به واسطه مصلح حقیقی آشنا و از برکات آن بهره مند شود.

 



نوشته شده در  چهارشنبه 91/3/10ساعت  9:17 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

پیدا کردن کار

شترچرانی بود، بی کار مانده بود، و در مدینه به دنبال کار می گشت او تنها امیدی که داشت به امام جواد (ع) بود و چنین فهمیده بود که اگر به در خانه او برود، ناامید نمی شود، در این مورد با ابوهاشم جعفری که یکی از آشنایان امام جواد (ع) بود، صحبت کرد که اگر به حضور امام جواد (ع) رفتی ، بگو ساربانی بی کار مانده و دنبال کار می گردد برایش کار پیدا کن . ابوهاشم (ره) می گوید: به این قصد به حضور امام جواد (ع) رفتم دیدم با جماعتی مشغول غذا خوردن است ، فرصتی بدست نیامد تا در مورد سفارش ساربان ، صحبت کنم . امام جواد، (ع) رو به من کرد و فرمود: بیا جلو از این غذا بخور، کاسه غذا را جلو من گذاشت و فرمود: بخور، در همین هنگام بی آنکه من در مورد ساربان سخنی بگویم ، یکی از غلامان خود را صدا زد و به او فرمود: ساربانی هست که با ابوهاشم (ره) نزد ما می آید، او را پیش خود نگهدار و برای او کاری معین کن ، تا مشغول گردد. ابوهاشم (ره) می گوید: همراه آن حضرت به باغی رفتیم عرض کردم : من اشتیاق زیاد به خوردن گل دارم ، برای من دعا کن تا این عادت زشت را ترک کنم ، آن حضرت سکوت کرد، و بعد از چند روز با من ملاقات نمود و پرسید:ای ابوهاشم خداوند آن عادت را از تو برداشت . عرض کردم : آری ، اکنون به قدری از گل نفرت دارم ، که آن را از همه چیز بدتر می دانم .



نوشته شده در  چهارشنبه 91/3/10ساعت  9:17 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

علت ترس از مرگ

مرحوم شیخ مفید رضوان اللّه تعالی علیه حکایت نموده است :
روزی شخصی از حضرت جوادالا ئمّه ، امام محمّد تقی علیه السلام سؤ ال شد: چرا اکثر مردم از مرگ می ترسند و و از آن هراسناک می باشند؟ امام جواد علیه السلام در پاسخ اظهار داشت : چون مردم نسبت به مرگ نادان هستند و از آن اطّلاعی ندارند، وحشت می کنند. و چنانچه انسان ها مرگ را می شناختند و خود را از بنده خداوند متعال و نیز از دوستان و پیروان و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام قرار می دادند، نسبت به آن خوش بین و شادمان می گشتند و می فهمیدند که سرای آخرت برای آنان از دنیا و سرای فانی ، به مراتب بهتر است . پس از آن فرمود: آیا می دانید که چرا کودکان و دیوانگان نسبت به بعضی از داروها و درمان ها بدبین هستند و خوششان نمی آید، با این که برای سلامتی آن ها مفید و سودمند می باشد؛ و درد و ناراحتی آن ها را برطرف می کند؟ چون آنان جاهل و نادان هستند و نمی دانند که دارو نجات بخش خواهد بود. سپس افزود: سوگند به آن خدائی ، که محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را به حقّانیّت مبعوث نمود، کسی که هر لحظه خود را آماده مرگ بداند و نسبت به اعمال و رفتار خود بی تفاوت و بی توجّه نباشد، مرگ برایش بهترین درمان و نجات خواهد بود. و نیز مرگ تاءمین کننده سعادت و خوش بختی او در جهان جاوید می باشد؛ و او در آن سرای جاوید از انواع نعمت های وافر الهی ، بهره مند و برخوردار خواهد بود.



نوشته شده در  چهارشنبه 91/3/10ساعت  9:16 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

عطای بدون درخواست

محمدبن سهل قمی (ره) می گوید:در سفر مکه ، به مدینه رفتم ، و به حضور امام جواد (ع) مشرف شدم ، خواستم لباسی را از آن حضرت برای پوشاندن مطالبه کنم ، ولی فرصتی بدست نیامده و با آن حضرت خداحافظی کردم و از خانه او بیرون آمدم ، تصمیم گرفتم نامه ای برای آن حضرت بنویسم و در آن نامه ، لباسی را درخواست کنم ، نامه را نوشتم و به مسجد رفتم و پس از انجام دو رکعت نماز و استخاره ، به قلبم آمد که نامه را نفرستم ، از این رو نامه را پاره کردم ، و از مدینه بیرون آمدم همچنان به پیمودن راه ادامه دادم ناگاه ، شخصی نزد من آمد و دستمالی که لباس در آن بود، در دستش بود و از افراد می پرسید: محمد بن سهل قمی کیست ؟ تا اینکه نزد من آمد، وقتی که مرا شناخت ، گفت : مولای تو (امام جواد (ع)) این لباس را برای تو فرستاده است ، نگاه کردم دیدم دو لباس مرغوب و نرم است. محمدبن سهل (ره) آن لباسها را گرفت ، و تا آخر عمر نزد او بود، وقتی که از دنیا رفت ، پسرش احمد، با همان دو لباس او را کفن کرد.



نوشته شده در  چهارشنبه 91/3/10ساعت  9:16 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

   1   2   3   4   5   >>   >
style="display:none; text-align:center">??? ???-?????-?? ?????-?? ????