سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نرم افزار مدیریت اطلاعات شهدا -ایثار
منوی اصلی
 » صفحه نخست
 » پروفایل مدیر وبلاگ
 » پست الکترونیک
 » آرشیو وبلاگ
 » عناوین مطالب وبلاگ

موضوعات وبلاگ
 » مقالات سیاسی
 » مقالات دینی و مذهبی
 » مقالات اجتماعی
 » مقالات علمی و آموزشی
 » مقالات تاریخ
 » پاسخ به شبهات
 » فراماسونری و شیطان پرستی
 » حجاب
 » اخبار
 » اخبار و مطالب تصویری
 » حضرت فاطمه ی زهرا(س)
 » امام حسین(ع)
 » امام سجاد(ع)
 » امام محمّد باقر(ع)
 » امام موسی کاظم(ع)
 » امام رضا(ع)
 » امام جواد(ع)
 » امام هادی(ع)
 » حضرت مهدی(عج)
 » بابیت و بهاییت
 » شهدا
 » سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)
 » 13 ابان
 » عرفه،روز نیایش
 » حضرت زینب کبری(س)
 » حضرت مسلم بن عقیل(ع)
 » حضرت رقیه(س)
 » عید سعید قربان
 » طنز
 » انحرافات جنسی
 » حوادث
 » نقد و تحلیل
 » عید سعید غدیر خم
 » داستان
 » ولایت فقیه
 » علما و مراجع
 » شعر
 » آخر الزمان

همسنگران
 » EMOZIONANTE
 » سیب سرخ
 » عاشق آسمونی
 » به سوی فردا
 » شکوفه های زندگی
 » ترنم یاس
 » بسم الله العلی العظیم
 » فرزانگان امیدوار
 » لحظه های آبی
 » کوچه ای برای گفتن
 » عَشَقه
 » قاصدک
 » جزین
 » عروج
 » جزیره علم
 » پرورش دینی
 » خداجونم
 » همنشین
 » بیداران...
 » سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
 » دست خط ...
 » آخرالزمان و منتظران ظهور
 » سید علی خامنه ای
 » یا امیر المومنین روحی فداک
 » *** انـتـظـار ***
 » یک لحظه با یک طلبه!
 » شهیدان لاله های لاله زارند
 » روح مناجات
 » عکس و مطلب جالب و خنده دار
 » آموزه ـ AMOOZEH.IR
 » اقتصاد بدون یارانه
 » کــــلبه
 » میر یزید نیوز
 » موعود هادی
 » نظرمن
 » هو اللطیف
 » افسونگر
 » جاده های مه آلود
 » قیدار شهر جد پیامبراسلام
 » سکوت خیس
 » منتظرظهور
 » ...بــــــــاران که ببارد، همه عاشق هستند
 » سایه
 » شیمی وزندگی
 » ● بندیر ●
 » سایت مهندسین پلیمر
Polymer Engineers of Darab University

 » سجاده ای پر از یاس
 » افطار
 » شقایقهای کالپوش
 » لنگه کفش
 » عاشقانه می گویم
 » .::نهان خانه ی دل::.
 » دل نوشته های یک دختر شهید
 » نمکدون...
 » بچه مرشد!
 » سکوت ابدی
 » حامل نور ...
 » وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
 » TOWER SIAH POOSH
 » خاکستر سرد
 » هم نفس
 » حسن آباد جرقویه علیا
 » سیب خیال
 » حقوقی و فقهی
 » چلچراغ شهادت
 » لباس شخصی
 » حنا، دختری با مقنعه
 » پرپر
 » معراج ستاره ها
 » تفحص شهدا
 » جبهه وبلاگ غدیر
 » یا علی مدد
 » مُهر بر لب زده
 » نشریه حضور
 » نغمه ی عاشقی
 » MNK Blog
 » یگان امُل های مُدرنیسم نشده...امُلیسم
 » جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
 » ● رایحه ●
 » عــــــــــروج
 » کانون فرهنگی شهدا
 » برلیان
 » پژواک
 » تخــریــبـچــی
 » ****شهرستان بجنورد****
 » نظرعشق
 » +O
 » عشق الهی
 » سرزمین مِه وخورشید (خورشید گام سبز)
 » بی سر و سامان
 » ~>+ حبـــــــــــــــاب خیــــــــــــــــال +<~
 » شب و تنهایی عشق
 » گمگشته
 » دانلود بازی موبایل جاوا
 » صراط مستقیم
 » سلحشوران
 » آوای قلبها...
 » سکوت سبز
 » دوربین مدار بسته
 » طراوت باران
 » هــم انــدیشـی دینــی
 » یادداشتها و برداشتهای سخی فرهادی
 » گل و منظره
 » تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
 » جـــیرفـــت زیـبا ( استان سبزواران)
 » ثریای کویر ایران
 » خاطرات دکتر بالتازار
 » پروانگی
 » دارالرضوان
 » اندیشه برتر
 » امام زمان
 » .: شهر عشق :.
 » باولایت
 » سکوت سبز
 » اردبیل بهشتی پنهان
 » بوی سیب
 » بادصبا
 » یاربسیجی
 » جاده مه گرفته
 » طریق یار
 » رباتیک
 »
 » سایت روستای چشام (Chesham.ir)
 » سرگرمی اطلاع رسانی شمیم یاس
 » مهاجر
 » فقط عشقو لانه ها وارید شوند
 » منطقه آزاد
 » میقات محمد
 » ابـــــــــــرار
 » یادداشتهای فانوس
 » علمدارمظلوم
 » نور اهلبیت (ع)
 » انسان جاری
 » گدایی در جانان به سلطنت مفروش
 » سرافرازان
 » یک
 » پارسی نامه
 » تمهیدات
 » شبح سیاه
 » خون شهدا
 » مقلدان علمدار
 » ایحسب الانسان ان یترک سدی
 » جرعه ای از شراب عشق
 » رازهای موفقیت زندگی
 » مطب مجازی روانشناسی
 » صبح امید
 » قافیه باران
 » رایحه ظهور به مشام می رسد! از کجاست؟
 » دهن رود
 » شبستان
 » حرم الشهدا
 » برادران شهید هاشمی
 » شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
 » کبوتر حرم
 » یامهدی
 » سعادت نامه
 » آدمکها
 » اسطوره عشق مادر
 » دلنوشته های یک فروند چریک
 » پنجره چهارمی ها
 » نسیم یاران
 » صدای سکوت
 » ترانه ی زندگیم (Loyal)
 » سیاست دینی
 » جزتو
 » عشق پنهان
 » Manna
 » ألیس اللهُ بکافٍ عبده ...
 » محض خدا
 » بشری
 » پرهیزگاران، جوانمردان واقعی ...
 » زشت است بی تو زندگی زیبای عالم
 » سیاه مشق های میم.صاد
 » بهشت بهشتیان
 » آسمانی
 » کابینت ام دی اف محمدی 09126600583 شهریار
 » عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
 » عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
 » پروانه های بی پروا
 » زندگی
 » اواز قطره
 »
 » بچّه شهید (به یاد شهدا)
 » بیا تو!!!
 » حرف شیرین
 » کلبه تنهایی
 » اخراجی های جدید
 » تـــــــکـــبـــیــر
 » راه فضیلت
 » مهاجر
 » عاشقانه
 » ستاره طلایی
 » مردود
 » ماه و مهر
 » غروب آرزوها
 » شهید شلمچه
 » جبهه فرهنگی امام روح الله مازندران محمودآباد
 » شمیم یاس
 » فالوده یزدی
 » گروه اینترنتی جرقه داتکو
 » جواندل
 » شهید قنبر امانی
 » نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
 » چفیه
 » همای رحمت
 » مرگ عاشق
 » ویژه نامه کارون پردیس
 » شاه تور
 » هر چی تو فکرته
 » پلاک 40
 » به وبلاگ بر بچون دزفیل(دزفول) خوش اومهِ
 » غزلیات محسن نصیری(هامون)
 » خدایا؟فرشته ام را به کسی نخواهم داد!هرگز!میگذاری آیا؟
 » ... یاس ...
 » read me (بخوان مرا...)
 » خورشید مکه
 » ..:: بهونه های بارونی ::..
 » فدائیان ولایت
 » گروس سرای آشنا
 » وبلاگ رسمی هیئت توآ در بندر عامری
 » بیــــــــــــــــدهای سَرقنات
 » حرف های من...
 » ازدواج آگاهانه، همین و بس
 » هالی
 » دانلود کتاب
 » Nili2012
 » تنهایی.......
 » جمعه های سوت و کور
 » حقوقدان منتظر
 » ژئوماتیک
 » با ولایت زنده ایم
 » پا در کفش همه!
 » اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
 » دردودل
 » وبلاگ اندیشه های مطهر -بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی مالک اشتر
 » تنهای غریب
 » ترنم حضور
 » #**حرف های گفتنی**#
 » FANTOM
 » صدفی برای مروارید
 » مجله التکرونیکی وبلاگ های پایگاه شهید سیدمصطفی خمینی(ره)
 » MARAll
 » ایرانی باشیم
 » کنج دلتنگی های من!
 » صاعقه
 » عطر ریحان
 » شاهکار
 » کتابهای رایگان برای همه
 » مهربانی
 » گروه فرهنگی سردار خیبر
 » اصولی رایانه
 » سید خراسانی
 » پرسپولیس
 » بادله گشت
 » عفاف و حجاب
 » موسسه فرهنگی هنری سنگر
 » خاطره های مدرسه و دوستان
 » یه دخترشاد
 » حرفهای آسمانی
 » .... فاصله ....
 » حاج احمد متوسلیان
 » هدایت قرآنی
 » سلام بر ساقی عطشان کربلا
 » راهی به سوی اینده
 » ایرانیان ایرانی
 » باشگاه پرواز
 » َ ازدانشگاه آزادقزوین
 » فاطمیون لنجان
 » آذرخش
 » IT فناوری اطلاعات
 » و ناگهان مرگ...
 » مهدی یاران
 » محب
 » y divouneh
 » عطر حضور
 » بهار عشق
 » وبلاگ مرزداران عشق * ایران *
 » ناجی
 » ما اهل دلیم
 » آرمان
 » لــعل سـلـسـبیــل
 » ای دریغااااااااا
 » شهادت
 » می گذره ...
 » چند تکه عاشقانه
 » تاریخ را به یاد اوریم
 » خاکریز ولایت
 » ادبیات
 » عدالت جویان نسل بیدار
 » در حسرت شهادت
 » اخبار دنیای عشق
 » چزابه
 » وبلاگ شخصی مرتضی صادقی
 » تجربه های مربی کوچک
 » آمرین به معروف و ناهیان از منکر
 » مرامنامه عشاق
 » صل الله علی الباکین علی الحسین
 » نماز ریشه ی همه ی خوبیها
 » جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32- Kaspersky - Avira
 » اللهم عجل لولیک الفرج

جنبش سایبری: بصیرت علوی لبیک یا خامنه ای
طراح قالب


سایر امکانات
 RSS 
POWERED BY
BLOGFA.COM

 

  السلام علیک یا علی بن موسی الرضا

 

 

غیبتهای مجاز!

سه کس را شنیدم که غیبت رواست
وزین درگذشتی، چهارم خطاست:
یکی پادشاهی ملامت‌پسند
کز او بر دل خلق بینی گزند
حلال است از او نقل کردن خبر
مگر خلق باشند از او برحذَر
دوم پرده بر بی‌حیاتی متن
که خود می‌دَرَد پرده بر خویشتن
ز حوضش مدار ای برادر، نگاه
که او می‌درافتد به گردن به چاه
سوم کژ ترازویِ ناراست خوی
ز فعلِ بدش هرچه دانی بگوی(1).
با اینکه «غیبت» (پشت سرکسی از او بدگویی کردن»ازگناهان بزرگِ اخلاقی و اجتماعی بوده و مفاسد و بی‌سامانی‌های مُهیبی بر آن مترتّب است و اساساً سرشت‌ها و طبع‌های سالم و بی‌عیب از آن گریزانند،درموارد ویژه‌ای که پای مصلحت و خیر انسان‌ها درمیان است و هدفی مشروع و عقلایی دارد که مفاسد آن را جبران می‌کند، یا اینکه مفسده‌ای ندارد،به لحاظ شرعی، جایز و روا شمرده شده است-البته با رعایت اصول و حدودی که در شریعت آمده است- که در پایان این بخش بدان‌ها اشاره خواهد شد.
برخی از موارد غیبت‌های مجاز عبارتند از:

1-دادخواهی

کسی‌که مورد ستم واقع شده و حقوقش پای‌مال گردیده،درمقام تظلّم و دادخواهی، مجاز است نزد هرمقامی یا نهادی که صالح و سزامندِ داوری و بازستاندن حقوق پای‌مال شده است،به شکوا برخیزد و از ستم‌گر و متجاوز درباره ستمی که بر او رفته، غیبت کند و ستم‌های او را بازگوید. قرآن‌کریم در این‌باره فرموده است: «لا یحبُّ الله الجهر بالسُّوء من القول الاّ من ظلم و کان الله سمیعاً علیماً»(2)؛ خداوند بلند گفتنِ سخن بد را دوست نمی‌دارد، مگر از کسی که بر او ستم رفته باشد. و خدا شنوا و دانا است. پیامبرگرامی(ص) فرمود: «انَّ لصاحب الحقّ مَقال»(3)؛ صاحب حق را سخنی است که باید بگوید. یعنی حق قانونی و انسانی او است که درباره ستمی که بر او رفته، سخن بگوید؛ چراکه تنها راهِ ستاندنِ حقِ پای‌مال شده همین فریاد و دادخواهی است. نیز فرمودند: «مطل الغنیْ ظلمُ»(4)؛ تسامح و تأخیر ثروتمند [در پرداخت قرض]،نوعی ستم است. همچنین می‌فرمایند: «لیْ الواجد یحلُّ عقوبته و عرضه»(5)؛ تساهل دارا و متمکّن در پرداخت وام، کیفر و شرف او را مباح می‌کند. بدین‌معنا که طلب‌کار این حق را دارد از نهاد صالحی برای بده‌کارِ متمکّن، که از پرداخت بدهی‌اش امتناع می‌ورزد، تقاضای کیفر کند و با بازگفتن عیب‌های او، آبرویش را هدف قرار دهد. البته درصورت تنگ‌دستیِ بده‌کار، شایسته است که حتی نام بده‌کار پنهان و آبرویش نگه‌داشته شود. «و ان کان ذو عسرهْ فنطرهْ الیْ میسرهْ»(6)؛ و اگر (وام‌دار) تنگ‌دست بود، او را تا فراخ‌دستی مهلتی باید داد.

2-نهی از منکر

ازجمله واجب‌های مهم در اسلام، دو فریضه همگانی «امربه‌معروف» و «نهی‌ازمنکر» است که درروایات رسیده از اهل‌بیت پیامبر(ص)،عالی‌ترین و شریف‌ترین تکالیفِ واجب دینی است؛«اسمی الفرائض و اشرفها»(7). امام‌باقر(ع) فرمود: «انَّ الأمر بالمعروف والنّهیٍْ عن المنکر سبیل الأنبیاء و منهاج الصّلحا، فریضهْ عظیمهْ بها تقام الفرائض و تأمن المذاهب و تحلُّ المکاسب و تردُّ المظالم و تعمر الأرضُ و ینتصف من‌الأعداء و یستقیم الأمر»(8)؛ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، روش پیامبران و شیوه صالحان و (دو) فریضه بزرگ الهی‌اند که دیگر واجبات به وسیله آنها برپا می‌شوند و در پرتو این دو، راه‌ها امن می‌گردند و کسب‌وکار مردم حلال می‌شود و حقوق آنها تأمین می‌گردد و زمین‌ها آباد و از دشمنان انتقام گرفته می‌شود و کارها راست و روبه‌راه می‌گردند. علی(ع) فرمودند: «وما اعمال البرِّکلُّها والجهاد فیٍْ سبیل‌الله عندالأمر بالمعروف والنّهیْ عن المنکر الاّ کنفثهْ فیْ بحرٍ لجِّیّْ»(9)؛ همه اعمال نیکو و جهاد در راه خدا در کنارِ «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» همچون انداختن آب دهانی است بر دریای پهناور. فرمان به نیکی‌ها و بازداشتن از بدی‌ها تکلیفی است عمومی؛یعنی همگی مسلمانان باید در موقعیت یک ناظر و مراقبِ مسئول، هرکس و هر مقامی را،اگرچه در بالاترین منصب اجتماعی قرار دارد ولی در انجام تکالیف دینی و اجتماعی‌اش سهل‌انگار است (وظیفه واجب را ترک می‌کند یا کار حرامی مرتکب می‌شود)، آگاه کنند و او را از فرجام نکبت‌بار ترک مسئولیت برحذر بدارند و حتی تهدیدش کنند و درنهایت، با داشتنِ قدرت، اقدام عملی کرده،او را از انجام کارهای ناپسند بازدارند و چنانچه ازطریق نهی‌ازمنکر نتوانند او را از کردار نادرستش بازدارند، می‌توانند از راه غیبت و بازگو کردن گناهانی که مرتکب می‌شود، او را به راه درست بازگردانده، هم او و هم جامعه را از پلشتی و آلودگی به گناه پاک سازند.

3- پرسش و استفتا

شهید ثانی، در این‌باره می‌گوید: مانند آنکه بگوید: پدرم یا برادرم یا هرکس دیگر به من ستم نموده و حقوق مرا تباه کرده‌اند؛ چگونه و از چه راهی، خود را از ستم آنان رها سازم؟ اگرچه نیکوتر است که پرسش را با لحنی تعریض‌ گونه و کنایه‌آمیز طرح کند؛ مانند آنکه بگوید: کسی‌که از جانب پدر یا برادر؛ و یا... مورد ستم واقع شده است، چگونه و از چه راهی باید خود را از ستم آنان برهاند؟ هند از پیامبرگرامی(ص) پرسید: همسرم، ابوسفیان، مردی بخیل و تنگ‌نظر و آزمند است و در پرداخت هزینه زندگی من و فرزندم، اندازه کفاف و بسندگی را رعایت نمی‌کند. آیا روا است بی‌آنکه بداند، از اموالش برگیرم؟ فرمودند: «خذیْ ما یکفیک و ولدک»(10)؛ به اندازه کفاف و بسندگی خود و فرزندت برگیر. آن حضرت، هند را از اینکه از فرومایگی و آزمندی ابوسفیان سخن گفت، باز نداشتند؛ چراکه هند در مقام نظرخواهی و در جست‌وجوی گریزگاهی برای بیرون رفتن از مشکل خود و فرزندش بود.

ادامه مطلب در اینجا


نوشته شده در  پنج شنبه 90/9/24ساعت  11:56 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

فیلترشکن جدید

امروز می خواهم چند تا فیلتر شکن (Filter Breaker)برای شما معرفی کنم این فیلتر شکن ها که خدمت شما معرفی می کنم  صد در صد کار می کنه و تضمینی  است و کاملا رجستری شده است و شما می تونید بدون هیچگونه شک و تردیدی ازشون استفاده کنید البته همیشه در نظر داشته باشید که این روزها فیلتر شکن های تقلبی و نوظهور زیادی  وجود داره که  بسیار مخرب هستند و سیستم شما رو به هم می ریزند و به هدفی هم که دارید نمی رسید و بجای اینکه فیلتر شکنی بکنند بین انسان و خدایش فیلتر درست می کنند. از این فیلتر شکن ها که وارد دنیای انسانها شده اند می توان به تعصب غیر صحیح ،تقلید کور کورانه ، پیروی کردن از اکثریت ،مد گرایی ،پیروی کردن از عادات زشت اجتماعی و غیره اشاره نمود.



 







وقتی انسان مرتکب گناه میشه به مرور و تکرار گناه ها خودشو از خدا دورتر میکنه و کم کم گناهان فیلترهایی میشند که  مانع ارتباط انسان با خدای خودش می گردند در این نوشته قصد داریم فیلتر شکن هایی رو خدمتتون معرفی کنیم، با استفاده از اونها  هیچ فیلتری نمی تونه مانع شما باشه………..



1) نماز: بهترین فیلتر شکن دنیا که خود خدا هم زیر این فیلتر شکن را  امضا و مهر کرده  خصوصیت مهم این فیلتر شکن اینه که مانع میشه انسان با گناه کردن فیلترهایی رو بین  خودش و خداش ایجاد کنه … اگه باور نداری این آیه رو بخون ” ان الصلاه تنهی عن فحشا و المنکر عنکبوت/44″
2) قرآن :  لنگه نداره  همه کسانی که متخصص هستند از این فیلتر شکن بی بدیل استفاده می کنند  و جلوی کلام خدای تبارک و تعالی زانو می زنند برای  استفاده از این فیلتر شکن  آن را بخوانید  و بفهمید و به آن عمل کنید>
3)ولایت : این فیلتر شکن بسیار قوی عمل می کنه برای استفاده از آن باید علاوه بر اعتقاد و محبت اهل بیت علیهم السلام  انسان به سلاح عمل هم مجهز باشه و  اطاعت پذیری از ولایت جزء لا بنفک وجودش باشه .



نوشته شده در  دوشنبه 90/9/21ساعت  3:42 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

پاداش افراد مخلص بهشت دایمی است

حجت الاسلام قرائتی در برنامه درس هایی از قرآن که پنجشنبه شب از سیماپخش شد، ضمن طرح مباحثی درباره آثار و برکات اخلاص، این مطلب را بیان کرد. خلاصه ای از برنامه این استاد قرآن به شرح زیر است:
* حیات ویژه‌ شهیدان در عالم برزخ
یکی از آثار اخلاص در برزخ حیات ویژه است. قرآن می‌فرماید "ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء" (سوره آل‌عمران، آیه 169) در اینجا "فی سبیل الله" همان اخلاص است. فکر نکنید آنهایی که شهید شدند، مرده‌اند. بلکه زنده اند، منتهی ممکن است برخی فکر کنند این "حی" یعنی نام کسی را به نیکی بردن است در حالی که قرآن می گوید به آنان رزق داده می شود.
ممکن است بنده بمیرم، دو تا کوچه را هم به اسم من بکنند اما کوچه‌ که رزق نیست. وارث‌ها خوشحال می‌شوند که بله این کوچه به اسم پدربزرگ ماست ولی قرآن می گوید خود شهید شاد است. شما صد تا کوچه هم به اسم یک کسی بکنی آن طرف شاد نمی‌شود.
* آخرین سخن امام حسین(ع) با یارانش
آنچه در کربلا مهم بود اخلاص بود و لذا امام حسین (ع) شب عاشورا که چراغ‌ها را خاموش کرد، فرمود اینها برای من آمدند. من بیعتم را برداشتم هرکس می‌خواهد برود، می تواند برود ولی اصحاب نرفتند. یک چیزهایی هم گفتند که در تاریخ ثبت شد. هزار بار جانمان فدای تو! اگر تو را رها کنیم جواب جدت را چه بدهیم؟ من بروم که زنده بمانم؟
* اثر اخلاص در خلود
حدیث داریم که چرا بهشتی‌ها همیشه در بهشت می‌مانند. اگر 50 سال کار کرده، خوب 50 سال بهشت برود. چرا قرآن گفته "خالدین فیها"؟ امام می‌فرماید چون اینها نیت‌شان این بود تا زنده باشند کار خیر بکنند و لذا گرچه عمرشان محدود بود اما خدا تا آخر تاریخ به اینها مزد می‌دهد. چون نیت‌شان این بود.
شما اگر می‌خواهی ببینی اخلاص داری یا نه، یک روز سلام‌ها را کنترل کن. مثلا از صبح تا شب به چند نفر سلام می‌کنی؟ به 42 نفر. خوب این هفت تا که مدیر کل بودند. او هم که تاجر بود. این هم که آیت‌الله محله بود. این هم که پدربزرگت بود. اصلا به یک رفتگر شهرداری سلام کردی؟ سال می‌آید و می‌رود به یک رفتگر سلام کن. هر روز پشت خانه ما را جارو می کند. نمی‌دانیم چه کسی است. به یک کارگر گمنام سلام کردیم؟
* دوری از اضطراب و رسیدن به آرامش
یکی از برکات اخلاص این است که آدم تمرکز دارد، استرس و اضطراب ندارد. اگر به یک خانم بگویند که یک مهمان داریم و این میهمان سوپ می‌خورد، آن خانم می‌گوید قدمش روی چشم! اما اگر گفتند 32 تا مهمان داریم که 32 رقم غذا می‌خواهند، این خانم نمی داند چه کند.
خدا هم یکی است "قل هو الله احد" (سوره اخلاص، آیه اول) یعنی خدا یکتا است و هم زود راضی می‌شود لذا آنهایی که اخلاص ندارند، می‌خواهند افراد مختلف را راضی کنند و همه هم یکجا راضی نمی‌شوند و لذا استرس دارند.
حدیث داریم اگر تو مخلص باشی از دیگران بی‌نیاز هستی. تو برای یک نفر کار کن و بگو خدایا چون این کار را تو قبول داری، من برای رضای تو این کار را می‌کنم. منتهی عده ای مخالف دارم. خودت مخالفان را درست کن. این خیلی مهم است.
امام حسین روز عاشورا از نمازش که نگذشت، از مستحبات آن هم نگذشت. اذان مستحب است، حالا نمی‌خواهد اذان بگویی یا اقامه را نگو و چرا نماز جماعت بخوانی، برو در خیمه بخوان ولی امام حسین (ع) نمازی خواند که هم اذان و اقامه داشت، و هم در مقابل شمشیرها و در بیرون از خیمه ها بود تا بگوید "اشهد انک قد اقمت الصلوه" ( اصول کافی،جلد4، صفحه570) نماز را به پا داشت. عزادار حسینی هم باید اینطور باشد.
* کفایت امور دنیا و آخرت افراد مخلص
از برکات اخلاص این است که اگر برای خدا کار کنی، خدا کارهای آخرت و دنیای تو را حل می‌کند.
یک حدیث داریم اینهایی که سریع نماز می‌خوانند و می‌روند، خدا به فرشته‌ها می‌گوید به این بگو کجا می‌روی؟ دو دقیقه دعا نمی‌کنی می‌دوی در صف ترافیک می‌ایستی. بابا زندگی دست من است. کجا می‌روی؟
حدیث اینگونه می فرماید که حق خدا این است که مخلص باشی. کنار خدا چیزی ندارد و اگر دربست بنده‌ خالص خدا شدی، خدا دنیا و آخرتت را تامین می‌کند.
* بی‌ارزش بودن دنیا در نزد افراد مخلص
دنیا در نزد انسان مخلص کوچک است. اگر کسی مخلص باشد و برای خدا کار کند دنیا نزد او ارزش ندارد و خدا دنیا را برایش کوچک می‌کند.
یک نفر خیلی در سرش می‌زد و می‌گفت "باختم" به او گفتند چه چیزی را باختی؟ گفت به من گفتند که برو کربلا امام حسین را بکش جایزه می‌گیری. من هم در اسب سواری و شمشیر زدن نخبه هستم. به عشق جایزه گرفتن از یزید رفتم امام حسین (ع) را کشتم و برگشتم.
حالا شش درهم به من دادند. من 10 درهم خرج اسب و شمشیرم کرده بودم، اما جایزه من شش درهم است. هم امام حسین را کشتم و هم آخرتم را خراب کردم.
دخترانی که خودشان را آرایش می‌کنند و به پسرها نشان می‌دهند، این دخترها فکر نکنند دختر روشن‌فکری هستند. این دخترها خودشان را به چه چیزی می‌فروشند؟ این حجاب دل چه کسی را خوش می‌کند؟
اگر چشم جوانی را جذب کردی و این جوان به تو محل نگذاشت آخرتت را از دست می دهی و جوان محل هم به تو محل نگذاشته است. بعد می‌گویی باختم، باختم! عفت من در معرض خطر قرار گرفت. دینم در معرض خطر قرار گرفت و جوان هم رفت و یک نفر دیگر را گرفت. قول‌هایی که به من داده بود همه دروغ بود. خودتان را برای هرزه‌ها آرایش نکنید.
* نقش مخالفان امام علی (ع) در ماجرای کربلا
مرحوم آیت الله "میرزا خلیل کمره‌ای" در یکی از کتاب های خود نوشته است که افرادی که در کربلا جمع شدند و امام حسین (ع) را کشتند، کسانی بودند که زمان امیرالمومنین استاندار و مسوول مملکتی بودند و چون دسته گل آب دادند، مثل همین ماجرای بانک‌هایی که الآن هست، جنایتی کردند و غفلت ورزیدند، امیرالمومنین آنان را عزل کرد و این افراد در کوفه دفتر سیاسی ‌زدند.
وقتی امام حسین (ع) به کربلا رفت، جمعیت را با هر امکاناتی بود جمع کردند و کربلا فرستادند و لذا به امام حسین گفتند حسین جان ما با تو مساله‌ای نداریم "بغضا لابیک" یعنی کینه پدرت را داریم. چرا پدرت علی، پدرم را از استانداری و وزارت حذف کرد؟ حالا که پدرت، پدر مرا عزل کرد، من انتقام پدرت را از تو می‌گیرم.
لذا قرآن می‌فرماید این طور خودتان را تربیت کنید که اگر چیزی به شما دادند، شاد نشوید. نگویید مردم با من هستند. نخیر مردم با تو نیستند. یک خرده کج بروی از تو جدا می‌شوند. مست نشوید اگر دنیا رو به شما کرد. سکته هم نکنید اگر دنیا از شما روی برگرداند.



نوشته شده در  دوشنبه 90/9/21ساعت  3:25 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

راهکارهای از بین بردن شیرینی گناه

همان گونه که اعمال صالح و نیکوی انسان به واسطه برخی گناهان حبط و تباه می شود، بعضی از اعمال نیک نیز سبب تکفیر و از بین رفتن گناهان می گردد. در قرآن و روایات راه‏ها و مصادیق فراوانی که موجب از بین رفتن گناه و آثار و عوارض آن، بلکه تبدیل سیئات به حسنات شده است. از مجموع آن‏ها این مطلب به دست می آید که ایمان و عمل صالح و توبه و ترک گناهان کبیره، مطمئن‏ترین راه از بین بردن گناهان گذشته و جلب محبّت الهی است. در ذیل به برخی از آن‏ها اشاره می شود

راهکارهای قرآنی

1- ایمان و عمل صالح:قرآن کریم می فرماید« وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ » ؛(1) کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجامی می دهند، گناهان آنان را می بخشیم".
پس باید کوشید از طریق ازدیاد معرفت و شناخت خدا و آگاهی از نعمت‏های مادی و معنوی او و انجام عمل صالح، ایمان را تقویت نمود.
2- توبه و انابه و بازگشت از گناهان سبب محو و از بین رفتن همه گناهان کبیره و صغیره می گردد.(2)
آیات 68 و 69 سوره فرقان به مرتکبین برخی گناهان کبیره وعده عذاب مضاعف و خلود در جهنم داده، سپس فرموده است:"مگر کسی که توبه کند و ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد که در این صورت خداوند (نه تنها) گناهان او را می بخشد (بلکه) سیئات و بدی‏های اعمال آن‏ها را به حسنات تبدیل می کند".(3)
خردمندان و مؤمنان حقیقی نه تنها گناه نمی کنند بلکه به آن نزدیک نمی شوند ؛ چرا که به عاقبت شوم آن یقین دارند و در نتیجه از گناه لذت نمی برند بلکه بالعکس . البته لازم به ذکر است که رسیدن به این رتبه و مقام با تلاش و زحمت و مجاهده فراهم می گردد
پیامبر اکرم(ص) فرمود:
"لکلّ داء دواء و دواء الذّنوب الاستغفار؛
(4) برای هر دردی، درمانی است. درمان بیماری گناهان توبه و استغفار است". از راه توبه است که می توان محبّت الهی را جلب نمود و محبوب حق تعالی گشت.
3- ترک گناهان بزرگ، سبب از بین رفتن آثار گناهان کوچک شود: « إِن تَجْتَنِبُواْ کَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَنُدْخِلْکُم مُّدْخَلاً کَرِیمًا» ؛(5) اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی می شوید، پرهیز کنید، گناهان کوچک شما را می پوشانیم و شما را در جایگاه خوبی وارد می سازیم".
4- هر کار خوب و شایسته و هر فعلی که مصداق "حسنه" باشد، عاملی برای از بین رفتن سیئات و بدی‏ها می باشد: « إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّـیِّئَاتِ ذَلِکَ ذِکْرَى لِلذَّاکِرِینَ » ؛(6) حسنات، سیئات و گناهان (و آثار آن) را برطرف می سازند. این مطلب تذکر و یادآوری است برای آن هایی که تذکر پذیرند".حسنات، مطلق است و شامل همه عبادات و هر کار ارزشمندی که شرع آن را تأیید و تعیین کرده و به قصد تقرّب به خدا نجام گیرد، می شود.
5- اقرار و اعتراف به گناه در پیشگاه حق تعالی:وقتی با خدای خود خلوت کردی و به دعا و مناجات مشغول شدی. گناهان و معصیت‏های گذشته خود را به یاد آور و به زبان اعتراف و اقرار کن و از خدا عفو و مغفرت طلب نما. امام باقر(ع) فرمود:"واللَّه ما ینجو من الذّنب ألاّ من أقربه؛(7) سوگند به خدا!جز آن که به گناه اقرار کند، نجات نیافت".
6- خواندن نمازهای مستحبی و نافله مخصوصاً نماز شب.
امام صادق(ع) در ذیل تفسیر آیه 114 هود می فرماید:"صلوة المؤمن باللیل تذهب بما عمل من ذنب النهار؛ نماز شب مؤمن، گناهان روز او را محو و نابود می سازد".(8)

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب...


نوشته شده در  یکشنبه 90/9/20ساعت  2:57 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

توصیه آیت الله العظمی مظاهری به مداومت در قرائت زیارت عاشورا

حضرت آیت الله مظاهری صبح امروز در پایان درس خارج فقه خود، با اشاره به فرارسیدن ماه محرم، بر ضرورت اهتمام گسترده به اقامه عزاداری های حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تاکید کرد.
معظم‌له افزودند: سیری در سیره ائمه اطهار(ع) حاکی از آن است که ایشان برای دو موضوع تعلیم و تعلم و عزاداری امام حسین(ع) اهمیت ویژه ای قائل بوده اند؛ از این رو طلاب علوم دینی و فضلای حوزه های علمیه و خصوصا مبلغان دینی وظیفه دارند با پیروی از آن ذوات مقدس، ضمن اهتمام به فراگیری علوم دینی و تعلیم دین به مردم، در راستای گسترش روزافزون مجالس عزاداری به ویژه در ماه محرم، تلاش نمایند.
*شفای امراض جسمی و رذیلت‌های اخلاقی با مجلس سوکواری اهل‌بیت((ع))
ایشان با یادآوری برخی از برکات برپایی مجالس سوگواری اهل بیت(ع) توجه دادن مردم به پیام های اصلی قیام امام حسین(ع) را امری ضروری برشمرده و افزودند: امام حسین(ع) برای حفظ دین و احیای ارزش های الهی خصوصا امر به معروف و نهی از منکر، به جنگ عاطفی با دشمنان اسلام روی آوردند و حرکت عظیم ایشان و به دنبال آن، اسارت خاندان پیامبر(ص) و پس از آن اقامه مجلس عزاداری، موجب حفظ اسلام و تشیع شد؛ بنابراین مجلس سوگواری اهل بیت(ع) علاوه بر اینکه علت مبقیه برای اسلام و تشیع محسوب می شود به تجربه اثبات شده است که برای شفای امراض جسمی و رفع نگرانی ها و رذیلت های اخلاقی و روحی نیز موثر است و نقش بسزایی در پیشبرد معنوی انسان دارد.
حضرت آیت‌الله مظاهری در ادامه ذکر مصائب آل الله(ع)، برای مردم را امری ارزشمند توصیف کرد و اظهارداشتند: افزون بر ذکر مصیبت اهل بیت(ع) توسط خداوند برای انبیای اولوالعزم(ع)، پیامبر ا کرم(ص) و اهل بیت(ع)، پس از بیان مقام و منزلت ایشان به ذکر مصیبت می پرداخته اند و خود امام حسین(ع) نیز در میدان جهاد، پس از ایراد خطبه و نصیحت مردم، روضه و مصیبت خوانده اند و بزرگان دین و مراجع تقلید نیز همواره بر ذکر مصیبت و روضه خوانی اهمیت می دادند.
*روحانیون با هر مرتبه و درجه علمی ذکر مصائب اهل‌بیت را فراموش نکنند
معظم له تاکید کردند: روحانیونی که در ایام محرم به تبلیغ علوم دینی می پردازند، با هر مرتبه و درجه علمی باید ذکر مصائب اهل بیت(ع) را فراموش نکنند و اموری مانند مرثیه علمی و درجه تحصیلی، موجب سلب این توفیق بزرگ از آنان نشود.
حضرت آیت الله مظاهری ضمن برشمردن اسناد معتبر زیارت عاشورا، فضایل مداومت بر قرائت این زیارت در همه ایام سال و به خصوص در ایام ماه محرم را یادآور شده و اظهارداشتند: همه مردم و خصوصا طلاب و روحانیون باید انس ویژه ای با زیارت عاشورا داشته باشند و برخواندن این زیارت نورانی مداومت ورزند تا از برکات بی بدیل آن خصوصا رفع نگرانی های دنیایی و مهمتر از آن، رفع رذیلت های اخلاقی و پیشرفت در سیر روحانی و ملکوتی بهره مند گردند.



نوشته شده در  پنج شنبه 90/9/3ساعت  8:21 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

برتری خاک کربلا بر زمین کعبه

امام صادق علیه السلام فرمودند:
زمین کعبه گفت: کیست مثل من، و حال آن که خانه خداوند متعال بر من بنا شده و مردم از اطراف و اکناف به طرف من می‌آیند و حرم امن الهی قرار داده شده‌ام.
و چه فضیلت‌هایی که برای زیارت این مکان مقدس وارد شده (از آن جمله: حضرت علی ابن الحسین علیهماالسلام فرمودند: تسبیح گفتن در مکه افضل است از خراج و مالیات که در راه خدا انفاق شود.(1)
و حضرت باقر علیه السلام می‌فرمایند: سجده کننده در مکه به منزله در خون غلطیدن در راه خداست. در روایتی دیگر آورده‌اند که طعام خوردن در مکه به منزله روزه داشتن در غیر مکه است. و راه رفتن در مکه عبادت خداوند است.(2) و در ادعیه بسیاری درخواست زیارت خانه خدا وارد شده است.
با این حال خداوند به زمین کعبه خطاب کرد: ساکت باش که فضیلت تو در برابر فضایل زمین کربلای حسین چون سوزنی باشد و اگر نبود خاک و تربت کربلا، هرگز تو را فضیلت نداده بودم و اگر کسانی که کربلا ایشان را در بردارد (حضرت سیدالشهدا و اصحابش) نبودند، تو را و آنچه تو هم اکنون به آن فخر می‌کنی نمی‌آفریدم.
مقایسه انفاق در حج و در مسیر کربلا
عبدالله بن سنان می‌گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: فدایت شوم پدرت درباره انفاق در راه حج می‌فرمودند به هر درهمی که در این راه خرج کنی برای او هزار درهم حساب می‌شود. کسی که در مسیر زیارت امام حسین علیه السلام انفاق می‌کند برای او چیست؟ حضرت فرمودند: به هر درهمی که در این مسیر صرف می‌کند: هزار هزار هزار(تا ده مرتبه هزار را تکرار کردند) برای او حساب می‌شود و علاوه بر این رضایت و خشنودی خداوند و دعای خیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام برای اوست.(3)
ثواب زیارت حسین علیه السلام برابر بیست حج
راوی می‌گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمودند: تاکنون چند مرتبه حج را بجا آوردی؟ عرض کردم: نوزده مرتبه. فرمودند: اگر حجت را بر بیست برسانی (در ثواب) مثل کسی هستی که یک بار قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کرده است.(4)
در روایت دیگری آمده که زیارت امام حسین علیه السلام برابر سی حج مقبول می‌باشد.
در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام آمده است که امام با یک زائر امام حسین راجع به ثواب زیارت اینگونه فرمودند: برای چه اینجا آمده‌ای؟
زائر عرض کرد: برای زیارت حسین علیه السلام آمده‌ام. فرمود: هیچ خواسته‌ای نداشتی؟
عرض کرد: هیچ آرزویی مگر این که آن حضرت را زیارت کنم و سلام دهم و به وطنم برگردم. حضرت فرمودند: شما چه ثوابی در زیارت آن حضرت می‌بینید؟
عرض کرد: ما زیارت حضرتش را مایه برکت در جان، اهل و فرزندان و مال و معایشمان و موجب برآورده شدن حاجاتمان می‌بینیم.
حضرت فرمودند: آیا می‌خواهی بیش از این، از فضیلت زیارت آن حضرت برای تو بیان کنم؟ عرض کرد: ای فرزند رسول خدا زیادتر برایم بفرمائید.
حضرت فرمودند: زیارت امام حسین علیه السلام معادل یک حج مقبول خالصانه‌ای‌ است که با رسول خدا صلی الله علیه و آله انجام شود. او از این مقدار تعجب کرد.
حضرت فرمود: ای والله (تعجب می‌کنی؟) برابر دو حج. و پیوسته از زیارت آن حضرت زیاد فرمودند، تا این که فرمودند: زیارت امام حسین علیه السلام برابر با سی حج مقبول خالصانه ایست که با رسول خدا صلی الله علیه و آله بجا آورده شود.(5)
راوی می‌گوید: محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب شدم، حضرت فرمودند: امسال حج مشرف نشدی؟ عرض کردم: چیزی که با آن حج بروم نداشتم ولی عرفه در کنار قبر امام حسین علیه‌السلام بودم. حضرت فرمودند: از آنهایی که سرزمین منا را درک کردند چیزی کم نداری، بعد فرمودند:
"حقیقتا اگر اکراه این را نداشتم که مردم حج را ترک کنند، هر آینه حدیثی را برای شما (درباره زیارت امام حسین علیه السلام) بیان می‌کردم که هرگز زیارت آن حضرت را ترک نمی‌کردید.(6)
و در حدیث دیگری امام باقر علیه السلام فرمودند: اگر مردم می‌دانستند چه فضیلتی در زیارت امام حسین علیه السلام است، از شوق، جان می‌سپردند و نفسشان از روی حسرت و اندوه قطع می‌شد.(7)
در روایات متعددی نقل شده است که زیارت امام حسین علیه السلام معادل حج و عمره می‌باشد، همچنین روایات مختلفی وجود دارد که زیارت امام حسین (علیه السلام) معادل یک حج، دو حج، بیست حج، سی، هفتاد، هشتاد، صد و هزار حج است و البته بدیهی است این ثواب‌های مختلف به حسب مراتب معرفت و رعایت آداب و شرایط  زیارت می‌باشد.
 پی‌نوشت‌ها:
1- وسائل الشیعه، ج 13، ص 288، باب 45.
2- همان.
3- مکیال المکارم، ج 2، ص 414.
4- ثواب الاعمال، ص 92، کامل الزیارات، باب 66.
5- وسائل، ج 14، باب 450.
6- وسائل، ج 14، ص 464/ بحارالانوار، ج 98، ص 91، ح 32.
7- بحارالانوار، ج 98، ص 18، ح 1.



نوشته شده در  سه شنبه 90/9/1ساعت  7:16 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

می خواهم گناه نکنم امّا نمی توانم

عارف، عالم را محضر خدا می داند و او را شاهد، حاضر و ناظر بر جمیع امور. این اعتقاد نه تنها مانع صدور گناه و خلاف از او می شود بلکه سبب آسان شدن تحمل مصائب نیز می گردد.
مردی خدمت امام حسین علیه السلام آمد و گفت: می خواهم گناه نکنم ولی نمی توانم. موعظه ای کن (تا مانع صدور گناه از من شود). امام علیه السلام فرمود: پنج کار را بکن و آن گاه هر چه خواستی گناه کن(وگرنه دست از گناه بکش). جاء رجل الی حسین علیه السلام و قال أنا رجل عاص و لا أصبر عن المعصیة- فعظنی بموعظة- فقال علیه السلام: «افعل خمسة أشیاء و أذنب ما شئت».
1.روزی خدا را نخور و هرچه خواستی گناه کن. «فأول ذلک لا تأکل رزق الله و أذنب ما شئت».
2.از ولایت خدا خارج شو و هرچه خواستی گناه کن. «والثانی اخرج من ولایة الله و اذنب ما شئت».
3.جایی پیدا کن که خدا تو را نبیند و هر چه خواستی گناه کن. «و الثالث اطلب موضعا لا یراک الله و أذنب ما شئت».
4.آن گاه که ملک الموت برای قبض روح تو می آید، اگر توانایی دفع او را داری و می توانی از دست وی نجات پیدا کنی، هر چه می خواهی گناه کن. «والرابع إذا جاء ملک الموت لیقبض روحک فادفعه عن نفسک و أذنب ما شئت».
5.وقتی مامور جهنم خواست تو را وارد جهنم کند، اگر می توانی داخل نشو و هر چه می خواهی گناه کن. «والخامس إذا أدخلک مالک فی النار- فلا تدخل فی النار و أذنب ما شئت».بحارج 75 ص 126
ریشه قرآنی حدیث آن است که قرآن کریم نیز از همین عامل به عنوان یکی از اهرم های تربیتی استفاده کرده است: «و قل اعلموا فسیری الله عملکم و رسوله و المؤمنون و ستردون إلی عالم الغیب و الشهاده فینبئکم بما کنتم تعملون».سوره توبه آیه 105
پیامبر! به آن ها بگو هر کار خواستید بکنید، ولی توجه داشته باشید که در محضر و منظر خدا، رسول خدا و انسان های کامل - که مصداق بارز آن ائمه اطهار علیهم السلام هستند - قرار دارید و به زودی عالم غیب و شهادت بر می گردید و به شما خبر می دهد که چه کارهایی کردید.
امام حسین علیه السلام در روز عاشورا بعد از شهادت اصحاب، سرش را به طرف آسمان بلند کرد و گفت: «اللهم إنک تری ما یصنع بولد نبیک»، بحارج44ص321، خدایا توشاهدی و می بینی که با پسر پیغمبر تو چه می کنند.
چنان که پس از شهادت طفل شیر خوار دست مبارک خود را زیر گلوی او گرفت، وقتی کف دستش پر از خون شد، آن را به طرف آسمان پاشید و گفت: «هون علی انزل بی أنه بعین الله».بحارج 45 ص 46 آن چه که این مصیبت را بر من آسان می کند این است که این مصائب در محضر خدا و منظر او واقع می شود و او می بیند.
منبع: کتاب حماسه و عرفان



نوشته شده در  سه شنبه 90/9/1ساعت  7:7 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

در محضر آیت الله مصباح یزدی

آیا موسیقی، انسان را در رسیدن به هدف والای خود کمک می کند؟

شکی نیست که همه نعمت‌هایی که خدای متعال در این عالم به انسان عطا فرموده می‌تواند در راه تکامل انسان مورد استفاده قرار گیرد و از جمله نعمت صدای خوب و آهنگین (موسیقی به معنای عام) چنان که استفاده از زیبایی‌های طبیعت می‌تواند انسان را در راه خداشناسی و پی بردن به جلال و جمال الهی کمک کنند؛ ولی از آن‌جا که معمولاً نعمت‌های مادی ابزاری دو سویه و شمشیری دو لبه است و ممکن است در راه سقوط انسان به کار گرفته شود، خدای متعال به وسیله انبیا حدود و شرایط استفاده از نعمت‌ها را به صورت احکام دینی بیان فرموده است. بنابراین استفاده از صدای خوش و آهنگین در صورتی که در مسیر تکامل حقیقی انسان قرار گیرد مطلوب است؛ چنان که آواز حضرت داوود یکی از مزایای بزرگ آن حضرت به شمار می‌رود، و خواندن قرآن به صوت خوش و هم‌چنین سایر چیزهایی که در توجه انسان به خدا مؤثر است، مانند دعاها و مناجات‌ها، مورد تأکید قرار گرفته است. اما آوازهایی که معمولاً غرایز حیوانی را تحریک می‌کند و موجب غفلت انسان از خدا و آخرت می‌شود مورد نهی قرار گرفته است.

چگونه می‌توانیم هم خداوند را خالصانه عبادت کنیم وبه یاد غیر او نباشیم، وهم محبت 14 معصوم را در دل داشته باشیم؟

ابتدا سؤال ساده‌ای را مطرح می‌کنیم: آیا ممکن است شما کسی را دوست داشته باشید، ولی متعلقات او را دوست نداشته باشید؟ هر کس بهره‌ای از محبت برده باشد می‌داند که لازمه محبت به کسی، محبت به آثار و متعلقات اوست. حتی انسان صدای محبوب و بوی بدنش را هم دوست می‌دارد؛ هم‌چنین خانه و فرزند و لباس و سایر متعلقاتش را. پس چگونه ممکن است کسی خدا را دوست داشته باشد و زیباترین جلوه‌های خدا و محبوب‌ترین محبوب‌های او را دوست نداشته باشد؟ مخصوصاً با توجه به این‌که ما معمولاً خدا را هم به وسیله مخلوقاتش می‌شناسیم و خوبی‌ها و زیبایی‌های او را در آیینه خوبی‌های بندگان شایسته تماشا می‌کنیم. و بالاخص با توجه به این‌که آنان واسطه فیض برای سایر مخلوقات هستند و همه چیز به طفیل وجود ایشان آفریده شده است و راه رسیدن به خدا از مجرای وجود ایشان می‌گذرد.
«إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا»(احزاب / 56)
از خداوند تعالی توفیق شما را در شناخت اسلام و عمل به وظایف خواستاریم.

رضای خدا

اگر انسان بعد از شناخت خدا برای رضای خدا سعی کند فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ستاره‌شناسی و سایر علوم را فرابگیرد یا برای خدمت به خلق خدا یا برای ترویج دین خدا و عزت جامعه اسلامی آن‌ها را بیاموزد، همه این‌ها عبادت محسوب می‌شود. دانشمندی که با این انگیزه کار می‌کند، از وقتی که وارد آزمایشگاه می‌شود مثل این است ‌که وارد مسجد شده است. (درس های اخلاق سال تحصیلی90-91: جلسه هشتم)



نوشته شده در  سه شنبه 90/9/1ساعت  7:4 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

جامعه اسلامی با خرافه پردازیها به سعادت نمی رسد

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در همایش «جنسیت از نگاه دین و روانشناسی» در قم با بیان این‌که «آثار فرهنگ غربی در دنیا فراگیر شده است» اظهار کرد: مسائلی همچون تلفن همراه، اینترنت، ارتباط بین دختر و پسر از جمله مواردی است که می‌توان به صراحت از آن‌ها به عنوان بلایای عام نام برد که خواه یا ناخواه کشورهای اسلامی از جمله کشور ایران را فرا گرفته و شیوع فرهنگ غرب بسیاری از عناصر دینی و فرهنگی دین ما را تحت تاثیر قرار داده است.
وی افزود: با توجه به این موارد برای بررسی و معرفی معارف اسلام با این مشکل مواجه هستیم که کسانی وجود دارند که در تلاش هستند تا با به کارگیری علم؛ آیات و روایات را با غیر حقایق دین و مطابق با فرهنگ جهان مطابقت دهند.
وی با اشاره به بعضی از تئوری‌های در حال تدریس علم روانشناسی غربی اظهار کرد: امروز در بسیاری از دانشگاه‌های ما در رشته مشاوره مساله هم‌جنس‌بازی را پذیرفته و بیان می‌کنند که انسان فطرتا" بر اساس اصول ژنتیک تمایل به جنس موافق دارد. این‌ها در واقع هم جنس بازی را توجیه علمی می‌کنند و بزرگترین گناهی را که اسلام بزرگترین مجازات را برای آن تعیین کرده است را با همین توجیهات علمی تجویز می‌کنند.
این استاد حوزه اظهار کرد: امروز روسای جمهور آمریکا برای رییس جمهور شدن این شعار را مطرح می‌کنند که آزادی هم جنس‌بازی خواهید داشت و متاسفانه این فرهنگی است که بر دنیا حاکم است و افرادی ضعیف‌النفس در کشور ما با تسلیم شدن در مقابل این حرف‌ها در صدد توجیه علمی بر می‌آیند.
وی تاکید کرد: دست از حقایق اسلام برندارید که کوچکترین تغییری در این مساله برای ما در آخرت مسوولیت به دنبال دارد و از طرفی دیگر به مسلمات شرع خدشه وارد نکنید و خرافاتی که ارتباطی به حقایق اسلام ندارد را جدا و با آن مبارزه کنید تا دشمنان جرات دخالت و نفوذ فرهنگی در کشور ما را نداشته باشند.
وی با تاکید بر «مقابله شدید با خرافات محلی و افراط گرایی‌های چسبانده شده به اسلام» گفت: اسلام از این دروغ‌ها بیزار است و صریحا" با آن مبارزه می‌کند.
این عضو مجلس خبرگان با اشاره به وضعیت اجتماعی زنان در دوران پیامبر(ص) ادامه داد: در دوران پیامبر(ص) زنان در مجامع و مساجد حضور داشتند و طوری نبود که شناخته نشوند، این در صورتی است که هنوز در بعضی از مناطق ایران دختر بدون اجازه پسر عمویش حق ازدواج ندارد، این در کجای اسلام وجود دارد؟ این از مواردی است که اسلام با آن مخالف است و باید در مقابل این‌ها با بیانی منطقی و مستدل در اثبات این‌که تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد، ایستاد، در غیر این‌صورت جامعه اسلامی با این خرافه‌پردازی‌ها به سعادت نخواهید رسید.
وی افزود: باید با جدیت این تئوری‌ها را پیش برد و نباید از این تئوری‌ها که در بعضی از دانشگاه‌ها مطرح می‌شود ترسید.
وی با اشاره به موج تشکیل گروه‌های فمنیستی اظهار کرد: عکس‌العمل مسلمانان در مقابل این شبهه‌افکنی‌ها به دو صورت بود؛ گروه اول به بهانه دفاع از اسلام بر این باورند که استفاده این احکام فقهی برای صدر اسلام و در زمان پیامبر(ص) است و شعار می‌دهند که احکام اسلام صحیح ولی تاریخ‌مند است و مانند دارویی است که تاریخ مصرف آن گذشته است. گروه دیگری که از اعتدال بیشتری برخوردار هستند این‌گونه بیان می‌کنند که احکام مربوط به حقوق زن ومرد احکامی اولیه است و باید بر این احکام اولیه یک سری احکام ثانویه حاکم باشد تا قابلیت استفاده و اجرا را داشته باشند در صورتی که این لحن کلام با مطلب قبلی از نظر روح کلام تفاوتی ندارد و تنها زبان آن متفاوت است.



نوشته شده در  سه شنبه 90/9/1ساعت  6:51 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

آیه ولایت مدال افتخار شیعیان

برو ای گدای مسکین در خانه علی زن
که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را
روز 24 ذی الحجه یکی از زیباترین خاطرات را در فرهنگ شیعه به یاد می‏آورد؛ روزی که امیرمؤمنان علی علیه‏السلام با ایثار انگشتر خویش در حال نماز به یک نیازمند، گوی سبقت را از مسلمانان حاضر در مسجد ربود و شایسته تجلیل و تقدیر حضرت حق قرار گرفت و به دریافت مدال آیه ولایت از سوی پیک وحی مفتخر گردید.
عبداللّه‏ بن عباس ماجرا را این گونه روایت کرده است:
روزی در کنار چاه زمزم نشسته بودم و برای مردم از پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله حدیث نقل می‏کردم. در آن حال، ابوذر غفاری به نزد ما آمد و با صدای رسایی گفت: ای مردم! من از پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله شنیدم که فرمود: «عَلِیٌّ قائِدُ الْبَرَرَةِ وَقاتِلُ الْکَفَرَةِ مَنْصُورٌ مَنْ نَصَرَهُ مَخُذُولٌ مَنْ خَذَلَهُ؛ علی علیه‏السلام رهبر نیکوکاران است و کشنده کافران. هر کس او را یاری کند، یاری خواهد شد و هر کس به او اهانت کند، خوار خواهد گشت.»
آن گاه ابوذر سخنانش را چنین ادامه داد: ای مردم! روزی از روزها با رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در مسجد نماز ظهر را خواندم. بعد از نماز، نیازمندی بلند شد و از مردم یاری خواست، کسی به او چیزی نداد. او دستانش را به سوی آسمان بلند کرد و عرضه داشت: خدایا! تو خود گواه باش در مسجد رسول اللّه‏ صلی‏الله‏علیه‏و‏آله از مسلمانان یاری خواستم، امّا کسی به من پاسخ مثبت نداد. در این موقع، علی علیه‏السلام در گوشه‏ای از مسجد در حالِ رکوعِ نماز بود که با انگشت کوچکِ دست خود که انگشتری در آن بود به سائل اشاره کرد و سائل نزدیک آمد و انگشتر را از دست آن حضرت بیرون آورد. رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله که در حال نماز شاهد این ماجرا بود، وقتی نمازش را تمام کرد، رو به سوی آسمان نمود و عرضه داشت: خداوندا! برادرم موسی از تو درخواست نمود که: پروردگارا! به من سعه صدر عنایت کن و کارهایم را سهل و آسان نما و گره از زبانم بگشا و سخنانم را روان و راحت گردان! و همچنین موسی علیه‏السلام تقاضا کرد که: خدایا! برادرم هارون را وزیر و یاور من قرار بده! و به وسیله برادرم مرا نیرومند گردان و او را در کارهایم شریک فرما!
آن گاه پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله فرمود: خداوندا! من نیز محمد پیامبر و برگزیده تو هستم. خدایا! از تو درخواست می‏کنم که سینه‏ام را گشاده گردانی و کارهایم را آسان کنی و از میان خانواده‏ام، علی را به عنوان وزیر و پشتیبان من قرار دهی!
ابوذر در ادامه گفت: هنوز دعای پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله تمام نشده بود که حضرت جبرئیل نازل شد و گفت: یا محمد! بخوان! پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله پرسید: چه بخوانم؟ گفت بخوان: «اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّه‏ُ وَرَسُولُهُ وَالَّذینَ ءامَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلوةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکوةَ وَهُمْ راکِعُونَ»؛1 «همانا رهبر و سرپرست شما خداست و رسول او و کسانی که ایمان آورده‏اند؛ آنان که نماز اقامه می‏کنند و در حال رکوع زکات می‏پردازند.»2

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب...


نوشته شده در  دوشنبه 90/8/30ساعت  5:40 عصر  توسط محمدرضا صرافی نژاد 
| نظر | لینک ثابت

<      1   2   3   4      >
style="display:none; text-align:center">??? ???-?????-?? ?????-?? ????